Naliczanie kar umownych przez JST po złożeniu pozwu

/appFiles/site_128/images/autor/0PEGLtaoK1mO2NR.jpeg

Autor: Karol Zawadzki

Dodano: 19 sierpnia 2021
Naliczanie kar umownych przez JST po złożeniu pozwu

Kierownik jednostki powinien rozważyć zasadność naliczania i dochodzenia kar umownych za okres po złożeniu pierwszego pozwu do sądu, mając na względzie zarówno wysokość kar umownych, jak i całokształt okoliczności, które spowodowały, że dłużnik nie wykonał zobowiązania. Nie bez znaczenia jest również ocena zasadności ponoszenia dalszych opłat sądowych oraz ewentualnych kosztów postępowania sądowego w przypadku przegrania procesu.

Kielecka RIO zajęła stanowisko w sprawie naliczania kar umownych przez powiat. W omawianej sprawie powiat w jednej z umów zastrzegł naliczanie wykonawcy kar umownych za każdy dzień opóźnienia w usunięciu wad i usterek w toku gwarancji. Wykonawca nie wykonał napraw, wobec czego powiat naliczył kary i wystąpił do sądu z powództwem o zapłatę. Druga strona nadal nie wykonała napraw. Powiat wciąż nalicza kary umowne za każdy kolejny dzień opóźnienia. Izba przypomniała, że jednostki sektora finansów publicznych są obowiązane do ustalania przypadających im należności pieniężnych, w tym mających charakter cywilnoprawny, oraz terminowego podejmowania w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do wykonania zobowiązania.

W umowie można zastrzec, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy (kara umowna). Należy jednak zauważyć, że w umowie wskazanej we wniosku powiat nie określił sumy kary umownej. To kierownik jednostki powinien rozważyć zasadność ewentualnego naliczania i dochodzenia kar umownych za okres po złożeniu pierwszego pozwu do sądu, mając na względzie zarówno wysokość kar umownych, jak i całokształt okoliczności, które spowodowały, że dłużnik nie wykonał zobowiązania.

Powiat może także zawrzeć ugodę w sprawie spornej należności cywilnoprawnej w przypadku oceny, że skutki ugody są dla budżetu jednostki samorządu korzystniejsze niż prawdopodobny wynik postępowania sądowego albo arbitrażowego. Ocena skutków ugody powinna nastąpić, w formie pisemnej, z uwzględnieniem okoliczności sprawy, w szczególności zasadności spornych żądań, możliwości ich zaspokojenia i przewidywanego czasu trwania oraz kosztów postępowania sądowego albo arbitrażowego.

Nie bez znaczenia jest również ocena zasadności ponoszenia dalszych opłat sądowych oraz ewentualnych kosztów postępowania sądowego w przypadku przegrania procesu.

Źródło:

  • Pismo RIO w Kielcach z 6 kwietnia 2021 r., znak: WI.54.11.2021.
Podstawa prawna: 
  • Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 305).
  • Ustawa z 23 kwietnia 1964 r – Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1740).
Autor: Karol Zawadzki, specjalista ds. finansów publicznych
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »