Przedsiębiorcy z branży FCMG, którzy wstawiają swoje produkty do marketów, często kupują usługę dodatkowej promocji swoich towarów. Świadczy ją sklep, poprzez umieszczenie produktu w sklepowej gazetce oraz właściwe wyeksponowanie towaru na półkach. Jakie są podatkowe konsekwencje takiego świadczenia?
CIT – Jak należy udokumentować koszty związane z zakupem usług niematerialnych?
VAT – Czy świadczenia sprzedaży półkowej podlegają opodatkowaniu VAT?
UoR – Jak zakup takiej usługi zapisać w księgach rachunkowych?
Przedstawione zagadnienie ciągle wzbudza kontrowersje. Nie wszystkie rodzaje usług o charakterze niematerialnym mogą być oceniane i dokumentowane w ten sam sposób.
Wyrok TK
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 16 października 2014 r. zajął stanowisko w sprawie zgodności z Konstytucją RP art. 15 ust. 1 pkt 4 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej: u.z.n.k.). Przepis ten odnosi się do potocznie zwanych opłat półkowych, a więc postanowień nieodnoszących się wprost do samej transakcji kupna-sprzedaży, a regulujących usługi świadczone przez same sieci w związku z np. promocją produktów, których dotyczy umowa. Przepis stanowi, że „czynem nieuczciwej konkurencji jest utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży”. Trybunał uznał zaskarżony przepis za zgodny z przepisami Konstytucji RP, chroniącymi zasadę demokratycznego państwa prawnego (konstytucyjną zasadą wolności gospodarczej, autonomii woli jednostki oraz swobodą umów).
Przede wszystkimi jednak, aby zaliczyć usługi niematerialne związane z działaniami marketingowo-promocyjnymi do kosztów podatkowych, muszą być one rzeczywiście wykonane. Zdaniem Trybunału nie każda opłata pobierana przez sieć handlową stanowi w istocie czyn nieuczciwej konkurencji, lecz tylko taka, która wyklucza istnienie świadczenia wzajemnego i utrudnia przedsiębiorcy dostęp do rynku. Regulacja art. 15 ust. 1 pkt 4 u.z.n.k. nie zakazuje sieciom handlowym, które przyjmują towar do sprzedaży, pobierania wszelkich opłat od dostawców. Sankcjonowane są jedynie takie opłaty, które utrudniają dostęp do rynku, a ich pobranie byłoby warunkiem zawarcia innej umowy. Takie opłaty są sprzeczne z dobrymi obyczajami oraz zagrażają lub naruszają interes jednej ze stron stosunku prawnego. Trybunał zwrócił uwagę, że postanowienia art. 3531 oraz art. 5 Kodeksu cywilnego wymagają, aby zarówno sieci handlowe, jak i dostawcy mogli być beneficjentami ekwiwalentnych świadczeń.
Kontrakty zawierane w wyniku negocjacji powinny być odzwierciedleniem faktycznego porozumienia handlowego oraz zawierać postanowienia dotyczące świadczeń pieniężnych w zamian za inne świadczenia przedsiębiorcy o silniejszej pozycji rynkowej. Jak wiadomo, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów albo zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (art. 15 ust. 1 ustawy o CIT). Nie wynika z tego jednak sposób dokumentowania kosztu (zakupionej usługi).
Wykazanie wykonania tego rodzaju usług może być trudne. Takie usługi mogą wywoływać skutki materialne, ale nie bezpośrednio, lecz na skutek aktów woli ludzkiej spowodowanych tymi usługami. Przykładowo skutkiem usług sprzedaży półkowej, zakupionych przez spółkę, będzie sprzedanie towaru umieszczonego na półce sklepowej na wysokości wzroku przeciętnego człowieka. Z kolei substratem materialnym może być np. raport z wykonania usługi wraz z dokumentującymi ten fakt zdjęciami, opatrzonymi datami. Właśnie tego rodzaju dokumentacja może stanowić dowód wykonania usługi o charakterze niematerialnym. Inne typowe przykłady usług niematerialnych to:
Tego rodzaju działania można z kolei dokumentować korespondencją w tym zakresie, publikacjami, nagraniami reklam, osobowymi źródłami dowodowymi, a w końcu także wynikami sprzedaży, co jednak obecnie nie wydaje się konieczne. Kosztami uzyskania przychodu są bowiem również niewątpliwe wydatki na zachowanie jego źródła – niezależnie od charakteru usługi promocyjno-marketingowej; nawet jeśli nie przyniesie ona skutków, te wydatki i tak są kosztem uzyskania przychodu.
Taka promocja nie musi zatem być skuteczna (podatnik może nawet zanotować stratę). Na marginesie warto dodać, że zakup tego rodzaju usługi niematerialnej należy uznać za koszt bezpośredni, ponieważ jej celem jest uzyskanie przychodu. Taki wniosek jest zasadny, zwłaszcza że jeszcze na gruncie poprzednich przepisów przyznał to minister finansów, a za nim NSA w wyroku z 14 listopada 2002 r. (sygn. akt III SA 1169/01).
ZALICZENIE WYDATKÓW DO KOSZTÓW
Według utrwalonego w orzecznictwie sądowym oraz w doktrynie poglądu możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od istnienia bezpośredniego lub pośredniego związku przyczynowo-skutkowego między danym wydatkiem a uzyskiwanym przychodem, pod warunkiem właściwego udokumentowania tego wydatku.
Za takie wydatki uważa się również wydatki związane z opłatami ponoszonymi przez dostawców na rzecz podmiotów zajmujących się sprzedażą towarów w placówkach handlowych oraz w ramach sieci handlowych z tytułu szczególnego ich umiejscowienia lub eksponowania na półkach sklepowych albo innych urządzeniach sklepowych, wprowadzania nowych wyrobów do sprzedaży i rozszerzenia oferty świadczonych usług handlowych na nowo otwierane obiekty handlowe. Jednocześnie zauważyć należy, iż w sytuacji gdy świadczone przez placówki handlowe na rzecz dostawców usługi miałyby charakter reklamy, wówczas będą miały zastosowanie przepisy art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT określające zasady zaliczania w koszty uzyskania przychodu wydatków na reprezentację i reklamę.
Pismo MF z 8 lutego 2002 r.,nr PP1-811-1857a/01/OP.
Jeśli przedsiębiorca potrafi udowodnić, że wydatki związane z zakupem usługi niematerialnej miały związek z działalnością firmy i służą zwiększeniu przychodu, przysługuje mu prawo do odliczenia VAT na zasadach ogólnych wynikających z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
Otrzymane od sklepu faktury, które są dowodami księgowymi, należy ująć w księgach rachunkowych danego okresu sprawozdawczego. Koszty usług promocyjno-marketingowych można zaliczyć do kosztów działalności operacyjnej spółki i ująć na koncie zespołu „Koszty według rodzajów” i/lub na koncie zespołu 5 „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie”.
Ewidencja kosztów zależy przede wszystkim od zasad rachunku kosztów przyjętych przez spółkę w polityce (zasadach) rachunkowości. Księgowania mogą zatem być następujące:
1) Faktura VAT za usługi promocyjno-marketingowe:
2) Zarachowanie kosztów:
3) Zapłata za fakturę:
Konto zespołu 4
Ewidencja szczegółowa, prowadzona dla kont zespołu 4, powinna umożliwiać ustalenie – do celów podatkowych – zarówno kosztów stanowiących, jak i niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.
Reklama produktów
Spółka otrzymała w marcu fakturę za umieszczenie w reklamie centrum handlowego produktów, których jest dystrybutorem. Kwota faktury 800 + 184 zł VAT. Spółka zaksięguje ją następująco:
1) Faktura VAT za usługi promocyjno-marketingowe:
2) Zarachowanie kosztów:
Rozliczenie w układzie kalkulacyjnym:
3) Zapłata za fakturę:
Art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.).
Art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.).
Art. 20 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1047 ze zm.).
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania