Jak rozliczyć koszty przystąpienie sieci dilerskiej

/appFiles/site_128/images/autor/9NH3VxoveDa1Etc.jpeg

Autor: Katarzyna Trzpioła

Dodano: 30 marca 2017
Jak rozliczyć koszty przystąpienie sieci dilerskiej

Niekiedy firmy otrzymują propozycję przystąpienia do sieci dilerskiej. Często jest to szansa na dalszy rozwój przedsiębiorstwa. Jednak przystąpienie do sieci wiąże się z koniecznością poniesienia sporych wydatków. Czy wszystkie takie wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

 

 

CIT – Jak zakwalifikować nakłady poniesione na przystąpienie do sieci dilerskiej?

VAT – Czy podatnik ma prawo do odliczenia VAT w związku z poniesionymi nakładami?

UoR – Jak ująć w  księgach rachunkowych ponoszone nakłady?

CIT

Przyłączywszy się do sieci dystrybutorów czy dilerów należy zwykle liczyć się z koniecznością poniesienia wielu wydatków. Nakłady w związku z przyłączeniem do sieci mogą obejmować wydatki na m.in.:

  • zakup oraz montaż nowych elementów identyfikacji zewnętrznej,
  • koordynację wszystkich działań marketingowych, zgodnie ze standardami określonymi przez importera,
  • przygotowanie broszur informacyjnych, plakatów, banerów, ulotek informacyjnych i innych materiałów reklamowych zgodnie z określonymi standardami albo zakup takich materiałów bezpośrednio od importera,
  • przeprowadzenie zmian strukturalnych i architektonicznych punktów sprzedaży albo budowę/ utworzenie nowych punktów sprzedaży,
  • zakup nowego wyposażenia punktów sprzedaży,
  • dostosowanie punktów sprzedaży w zakresie ich identyfikacji wewnętrznej do wymogów określonych w umowie dilerskiej,
  • zakup, instalację oraz konfigurację oprzyrządowania specjalnego w punkcie serwisowym,
  • przeprowadzenie rekrutacji, zatrudnienie oraz zapewnienie szkoleń dla pracowników w celu spełnienia standardów określonych przez importera.

 

Wyrok NSA

Zwrot „w celu” oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym. Poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Wydatek należy oceniać, mając na uwadze racjonalność określonego działania dla osiągnięcia przychodu. Poniesienie wydatku musi zatem być powiązane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, ukierunkowaną na uzyskanie przychodów; wydatek powinien przynajmniej potencjalnie wpływać na wielkość uzyskiwanych lub spodziewanych przychodów z tej działalności. Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi więc uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego wydatku.

 

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 października 2012 r., sygn. akt II FSK 430/11.


Sieci dilerskie głównie w motoryzacji


Należy mieć na uwadze, iż wydatki na zakup od importera samochodów usług polegających na dostosowywaniu przez nich punktów sprzedaży i punktów serwisowych do określonych standardów, które z jednej strony mają sprzyjać zwiększeniu sprzedaży poprzez lepszą identyfikację marki, a z drugiej służyć ograniczeniu niepożądanych kosztów (np. napraw gwarancyjnych), spełnia kryteria zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Nakłady te zostaną poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy poniesieniem przedmiotowych wydatków a możliwością generowania przychodów podatkowych z prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, jak też zabezpieczeniem/zachowaniem źródła tych przychodów.

 

Decyzja IS

Utrzymywanie odpowiedniego poziomu jakości punktów sprzedaży oraz obsługi klientów ma bezpośredni wpływ na poziom obrotów realizowanych przez dilerów z tytułu prowadzenia ich działalności gospodarczej. Działania te można więc zakwalifikować jako mające na celu zwiększenie obrotów uzyskiwanych przez podatnika.

 

Interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 lipca 2013 r., nr IBPP1/443-335/13/KJ.

 

Koszty dostosowania firmy do wymagań sieci

Wydatki na nabycie usług związanych z dostosowywaniem przez dilerów ich punktów sprzedaży do standardów wymaganych dla autoryzowanych dilerów będą kosztami uzyskania przychodów potrącanymi w całości w dacie ich poniesienia, na podstawie art. 15 ust. 4d ustawy o CIT. Przepisy tej ustawy wprowadzają podział wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodów na dwie grupy, tj. koszty bezpośrednio i koszty pośrednio związane z przychodem.

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody. Każdy więc koszt o charakterze bezpośrednim powinien zostać rozpoznany do celów podatkowych w momencie osiągnięcia odpowiadających tym kosztom przychodów.


Z kolei koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, to stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Oznacza to, że koszty podatkowe o charakterze pośrednim, które dotyczą okresu krótszego niż rok podatkowy lub których nie można przypisać do konkretnego okresu, są potrącane w dacie poniesienia.


Zgodnie zaś z definicją określoną w art. 15 ust. 4e ustawy o CIT za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.


Zapamiętaj!

Kosztów zakupu usług dostosowawczych nie można wiązać z umową dilerską w jej wymiarze czasowym, efekty wykonania przedmiotowych usług przez dilerów mogą bowiem zaniknąć przed dniem jej rozwiązania.

Kierując się więc orzecznictwem sądów administracyjnych (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 marca 2010 r., sygn. akt II FSK 1731/08), należy uznać taki wydatek za wydatek o charakterze jednorazowym, związany z generowaniem przez spółkę przychodów podatkowych w dłuższym okresie, który jednak jest trudny do sprecyzowania. Nie można więc uznać, by wydatek ten dotyczył okresu przekraczającego rok podatkowy. Konsekwentnie oznacza to, że wydatki związane z całokształtem usług dostosowawczych będą stanowiły koszty uzyskania przychodów potrącalne w dacie ich poniesienia. Potwierdził to też między innymi dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 4 lipca 2013 r., nr IBPBI/2/423-443/13/SD.

 

VAT

 

Czy podatnik można odliczyć VAT w związku z poniesionymi nakładami

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Regulacje te wskazują, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Oczywiście warunkiem jest także to, aby u sprzedawcy tych towarów bądź usług powstał obowiązek podatkowy.

W sytuacji gdy diler otrzymuje od importera samochodów lub innych podmiotów faktury za usługi związane z dostosowywaniem przez nich sieci dilerskiej do wymogów stawianych przez importera na podstawie dodatkowych umów, także będzie miał prawo do odliczenia VAT zawartego w tych fakturach na zasadach ogólnych. Dokumentują one bowiem wydatki, które są powiązane z działalnością opodatkowaną – sprzedaż aut. Z analogiczną sytuacją będziemy mieli do czynienia, gdy takie faktury otrzyma importer.

 

 

Decyzja IS

Importerowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z zawartymi z dilerami umowami dodatkowymi, dotyczącymi dostosowania salonów dilerskich do konkretnych wymogów podatnika, gdyż wydatki te związane są z dokonywaną przez niego na rzecz dilerów opodatkowaną sprzedażą samochodów, części i akcesoriów. Należy bowiem zgodzić się z podatnikiem, że proces dostosowywania punktów sprzedaży do określonych standardów ma się przełożyć na wykreowanie silnej i rozpoznawalnej marki kojarzonej z produktami o wysokiej jakości, a także na wzrost zadowolenia klientów zarówno z obsługi przedsprzedażowej, jak i posprzedażowej.

 

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 lipca 2013 r., nr IBPP1/443-335/13/KJ.

 

Przedsiębiorca może przekazywać klientom materiały reklamowe

W działalności dystrybucyjnej mamy też często do czynienia z przekazywaniem klientom katalogów, cenników, ulotek, gazetek informacyjnych. Pojawia się więc pytanie, czy te drukowane materiały reklamowe i informacyjne nieodpłatnie przekazywane kontrahentom, będącym podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, należy uznać za towar stanowiący przedmiot czynności opodatkowanej, a tym samym czy czynność nieodpłatnego przekazania tych materiałów należy rozumieć jako dostawę towarów określoną w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Otóż nie.

Nie mamy tu do czynienia z nieodpłatnym wydaniem towarów. Podmiot przekazujący realizuje jedynie reklamę na temat swoich towarów poprzez materiały reklamowe i informacyjne, które stanowią wyłącznie nośnik informacji. Intencją podatnika nie jest w takim przypadku wręczenie potencjalnemu klientowi katalogu czy cennika jako rzeczy, a jedynie przekazanie informacji, które zapisane są na takim nośniku. Taki sam pogląd przedstawił WSA w Warszawie w wyroku III SA/Wa 2114/09 podtrzymany przez NSA w wyroku o sygn. akt I FSK 1201/10. W wyroku tym NSA stwierdził, że drukowane materiały reklamowe i informacyjne nie są towarami w znaczeniu konsumpcyjnym. Materiały takie są bowiem specyficznym produktem zawierającym informacje mające zachęcić ewentualnego klienta do zakupu właściwego produktu.

Nie mają one charakteru konsumpcyjnego, skoro u otrzymującego je odbiorcy nie powodują żadnego przysporzenia majątkowego, a jedynie przekazują informacje o danym produkcie. Podobne stanowisko zamieszczone zostało w broszurze informacyjnej „Najważniejsze zmiany w podatku od towarów i usług od dnia 1 kwietnia 2013 r.” wydanej przez Ministerstwo Finansów. W dokumencie tym ministerstwo informuje, że w pierwszej kolejności należy ustalić, czy drukowany materiał informacyjny i reklamowy ma wartość użytkową z punktu widzenia konsumenta. Jeśli nie – będzie to np. katalog czy ulotka – to nie podlega on opodatkowaniu VAT. Pogląd ten został również potwierdzony interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 12 czerwca 2013 r., nr IPTPP1/443-326/13-2/MW, czy dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 listopada 2013 r., nr ITPP1/443-893/13/IK.

UoR

 

Jak ująć w  księgach rachunkowych ponoszone nakłady?

W przypadku ponoszenia nakładów na dostosowywanie salonu do wymogów importera najczęściej mamy do czynienia z nakładami, których nie można uznać za ulepszenie wartości budynku. Są to nakłady na pomalowanie, wizualizacje itp. Zatem należy je zaksięgować jako koszty zużycia materiałów lub koszty usług obcych w zależności od samego charakteru nakładu.

Gdyby wśród zakupów były nakłady na aktywa, które spełniają kryteria określone w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości, czyli przewidywany okres użytkowania byłby dłuższy niż rok i nie miałby niskiej jednostkowej wartości, to zamiast na koncie „Zużycie materiałów” należałoby je ująć jako środki trwałe. Gdyby też jednostka prowadziła ewidencję magazynową materiałów promocyjnych, to zamiast od razu na koncie „Zużycie materiałów” ujęłaby je na koncie „Materiały”, a następnie sukcesywnie w miarę przekazywania klientom odnosiłaby w koszty zapisem:

  • Wn „Zużycie materiałów”,
  • Ma „Materiały”.

 

Przykład

Przyłączenie do sieci dilerskiej

Przykład

Spółka z o.o. w związku z przyłączeniem się do sieci dilerskiej poniosła nakłady na zmianę wystroju salonu (faktury od wykonawców na 39.000 + 23% VAT), nabycie stojaków informacyjnych (10 sztuk po 13.000 zł + 23%) oraz komplety materiałów promocyjnych za 6.000 + 23% VAT. Nakłady powinny zostać ujęte następująco (pominięto konto „Rozliczenie zakupu”):

1. Faktury za prace związane z wystrojem salonu 39.000 zł + 8.970 zł = 47.970 zł:

  • Wn „Usługi obce” 39.000 zł,
  • Wn „VAT naliczony” 8.970 zł,
  • Ma „Rozrachunki z dostawcami” 47.970 zł.

2. Faktury za stojaki informacyjne (stojaki są składnikami niskocennymi, zatem zaliczono je do kosztów bieżącej działalności) 13.000 zł + 2.990 zł = 15.990 zł:

  • Wn „Zużycie materiałów” 13.000 zł,
  • Wn „VAT naliczony” 2.990 zł,
  • Ma „Rozrachunki z dostawcami” 15.990 zł.

3. Faktury za materiały promocyjne 6.000 + 1.380 = 7.380 zł:

  • Wn „Zużycie materiałów” 6.000 zł,
  • Wn „VAT naliczony” 1.380 zł,
  • Ma „Rozrachunki z dostawcami” 7.380 zł.

 

Podstawa prawna:

Art. 15 ust. 1, ust. 4d i 4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm.).

Art. 7 ust. 1 i 2, art. 29a ust. 7, art. 86 ust. 1, art. 86a ust. 3 ustawy z 11 marca  2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.).

Art. 3 ust. 3 pkt 7 lit. a ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. nr 247, poz. 1652 ze zm.).

Art. 3 ust. 1 pkt 15, art. 6 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1047 ze zm.).

Autor: Katarzyna Trzpioła

REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »