Od 1 lutego 2022 r. obowiązują przepisy nakładające na przedsiębiorców obowiązek prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży. To skutek wejścia w życie przepisów uszczelniających zakaz handlu w niedziele i święta. Wprowadzenie pojęcia „przeważającej działalności” i obowiązek prowadzenia szczegółowej ewidencji ma ukrócić działania omijające zakaz handlu. Za naruszenia grożą kary finansowe, których wysokość może osiągnąć nawet 100.000 zł. Sprawdź, na czym polegają tzw. przepisy uszczelniające zakaz handlu w niedziele. Dowiedz się, jak prowadzić ewidencję.
Prowadzenie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży to obowiązek wprowadzony w związku z nowelizacją o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Podmioty korzystające z przewidzianych w przepisach wyłączeń od zakazu handlu w niedziele i święta zostały zobowiązane do prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży.
Obowiązek prowadzenia miesięcznej ewidencji przychodów dotyczy przedsiębiorców korzystających z wyłączeń w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu:
Oprócz tego obowiązek odnosi się do przedsiębiorców korzystających z wyłączeń w:
Odnosi się również do korzystających z wyłaczeń od zakazu handlu w niedziele i święta na terenie rolno-spożywczych rynków hurtowych prowadzonych przez spółki prawa handlowego, których przeważająca działalność polega na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami na użytek handlu hurtowego artykułami rolno-spożywczymi.
Wspomniana ewidencja powinna być prowadzona z podziałem na przychód z „przeważającej” działalności, która może korzystać z preferencji w tym zakresie oraz przychód z pozostałej działalności.
Zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży, w ewidencji przychodów wpisuje się:
Szczegółowe zasady, na odbywać się prowadzenie ewidencji, określono w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży, które weszło w życie 1 lutego 2022 r. Z nowych przepisów wynika, że ewidencja może mieć tradycyjną formę papierową lub elektroniczną.
W przypadku formy papierowej trzeba pamiętać, aby ewidencja była zbroszurowana i miała kolejno ponumerowane karty. Wpisy muszą być dokonywane w sposób trwały i wyraźny.
Podmiot, który wybrał formę elektroniczną musi pamiętać, aby ewidencja była prowadzona w sposób umożliwiający wgląd w treść wpisów oraz jej wydruk wraz z korektami oraz datami ich dokonania. Oprócz tego ewidencję elektroniczną powinna należy przechowywać na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę wpisów przed:
Wpisy do ewidencji muszą być dokonywane w sposób odzwierciedlający stan rzeczywisty. Niezbędna jest także możliwość identyfikacji osób dokonujących tych wpisów. Wpisów dokonuje się porządku chronologicznym, nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc.
Podstawą dokonywania wpisów do ewidencji jest wartość sprzedaży zaewidencjonowana przy użyciu kas rejestrujących. Przedsiębiorca, który korzysta ze zwolnienia od obowiązku stosowania kas powinien wykorzystywać w tym celu:
Za nieprowadzenie ewidencji sprzedaży albo prowadzenie jej w sposób niezgodny z przepisami, grozi kara grzywny w wysokości od 1.000 do 100.000 zł.
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania