Ewidencja miesięcznego przychodu ze sprzedaży. Nowy obowiązek dla niektórych firm od 1 lutego 2022 roku

/appFiles/site_128/images/autor/YIMHe5bPQkgOn6s.jpeg

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 13 lutego 2022
Ewidencja miesięcznego przychodu ze sprzedaży. Nowy obowiązek dla niektórych firm od 1 lutego 2022 roku

Od 1 lutego 2022 r. obowiązują przepisy nakładające na przedsiębiorców obowiązek prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży. To skutek wejścia w życie przepisów uszczelniających zakaz handlu w niedziele i święta. Wprowadzenie pojęcia „przeważającej działalności” i obowiązek prowadzenia szczegółowej ewidencji ma ukrócić działania omijające zakaz handlu. Za naruszenia grożą kary finansowe, których wysokość może osiągnąć nawet 100.000 zł. Sprawdź, na czym polegają tzw. przepisy uszczelniające zakaz handlu w niedziele. Dowiedz się, jak prowadzić ewidencję.

Prowadzenie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży to obowiązek wprowadzony w związku z nowelizacją o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Podmioty korzystające z przewidzianych w przepisach wyłączeń od zakazu handlu w niedziele i święta zostały zobowiązane do prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży.

Które firmy muszą prowadzić ewidencję przychodów?

Obowiązek prowadzenia miesięcznej ewidencji przychodów dotyczy przedsiębiorców korzystających z wyłączeń w placówkach handlowych, w których przeważająca działalność polega na handlu:

  • kwiatami;
  • pamiątkami lub dewocjonaliami;
  • prasą,
  • biletami komunikacji miejskiej,
  • wyrobami tytoniowymi,
  • kuponami gier losowych i zakładów wzajemnych.

Oprócz tego obowiązek odnosi się do przedsiębiorców korzystających z wyłączeń w:

  • placówkach handlowych, w których przeważającą działalnością jest działalność gastronomiczna;
  • placówkach pocztowych, w których przeważająca działalność polega na świadczeniu usług pocztowych,
  • piekarniach, cukierniach i lodziarniach, w których przeważająca działalność polega na handlu wyrobami piekarniczymi i cukierniczymi;

Odnosi się również do korzystających z wyłaczeń od zakazu handlu w niedziele i święta na terenie rolno-spożywczych rynków hurtowych prowadzonych przez spółki prawa handlowego, których przeważająca działalność polega na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami na użytek handlu hurtowego artykułami rolno-spożywczymi.

Wspomniana ewidencja powinna być prowadzona z podziałem na przychód z „przeważającej” działalności, która może korzystać z preferencji w tym zakresie oraz przychód z pozostałej działalności.

Dane wpisywane do ewidencji sprzedaży według nowego rozporządzenia Ministra Finansów

Zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży, w ewidencji przychodów wpisuje się:

  1. numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy,
  2. imię, nazwisko albo nazwę pełną przedsiębiorcy,
  3. adres placówki handlowej,
  4. przeważającą działalność, ze wskazaniem kodu PKD,
  5. okres, za który są dokonywane wpisy (rok i miesiąc),
  6. 6liczbę porządkową wpisu,
  7. datę albo okres uzyskania przychodu,
  8. numer dokumentu będącego podstawą wpisu,
  9. przychód z przeważającej działalności,
  10. przychód ze sprzedaży detalicznej z pozostałej działalności,
  11. 1przychody ogółem,
  12. stosunek procentowy przychodu z przeważającej działalności do przychodów ogółem,
  13. imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu i datę dokonania wpisu.

Zasady prowadzenia ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży

Szczegółowe zasady, na odbywać się prowadzenie ewidencji, określono w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży, które weszło w życie 1 lutego 2022 r. Z nowych przepisów wynika, że ewidencja może mieć tradycyjną formę papierową lub elektroniczną.

W przypadku formy papierowej trzeba pamiętać, aby ewidencja była zbroszurowana i miała kolejno ponumerowane karty. Wpisy muszą być dokonywane w sposób trwały i wyraźny.

Podmiot, który wybrał formę elektroniczną musi pamiętać, aby ewidencja była prowadzona w sposób umożliwiający wgląd w treść wpisów oraz jej wydruk wraz z korektami oraz datami ich dokonania. Oprócz tego ewidencję elektroniczną powinna należy przechowywać na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę wpisów przed:

  • zniszczeniem,
  • zniekształceniem,
  • utratą.

Wpisy do ewidencji muszą być dokonywane w sposób odzwierciedlający stan rzeczywisty. Niezbędna jest także możliwość identyfikacji osób dokonujących tych wpisów. Wpisów dokonuje się porządku chronologicznym, nie później niż do 20. dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc.

Podstawą dokonywania wpisów do ewidencji jest wartość sprzedaży zaewidencjonowana przy użyciu kas rejestrujących. Przedsiębiorca, który korzysta ze zwolnienia od obowiązku stosowania kas powinien wykorzystywać w tym celu:

  • faktury,
  • rachunki,
  • dokumenty celne,
  • dzienne zestawienia faktur,
  • wystawione na koniec dnia lub miesiąca dowody wewnętrzne.
Zapamiętaj!

Za nieprowadzenie ewidencji sprzedaży albo prowadzenie jej w sposób niezgodny z przepisami, grozi kara grzywny w wysokości od 1.000 do 100.000 zł.

Przeczytaj również:
Podstawa prawna: 
  • art. 1 ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy z o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (Dz. U. z 2021 r. poz. 1891),
  • art. 6 ust. 3, art. 10 ust. 2 ustawy z 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni (Dz. U. z 2021 r. poz. 936),
  • § 1-8 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 stycznia 2022 r. w sprawie ewidencji miesięcznego przychodu ze sprzedaży (Dz. U. z 2022 r. poz. 229).
Autor: Mariusz Olech
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »