Jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w ustawie z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zgodnie z art. 223 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, mogą gromadzić na wydzielonym rachunku bankowym dochody, określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Dochody te mogą pochodzić w szczególności:
System oświaty obejmuje m.in.:
Jednostki, które mają utworzony wydzielony rachunek dochodów (WRD), mogą wydatkować środki do wysokości kwot zgromadzonych dochodów, w ramach planu finansowego. Oznacza to, że jednostki te, poza planem finansowym dochodów i wydatków budżetowych, sporządzają również plan dochodów gromadzonych na wyodrębnionym rachunku i wydatków nimi finansowanych.
Wzór planu finansowego dochodów gromadzonych na wyodrębnionym rachunku dochodów oraz wydatków nimi finansowanych zamieszczono poniżej.
Tabela 1. Plan finansowy dochodów rachunku dochodów jednostek, o których mowa w art. 223 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz wydatków nimi finansowanych
PLAN FINANSOWY WRD NA 2021 rok DZIAŁ 801 – Oświata i Wychowanie ROZDZIAŁ 80101 – SZKOŁY PODSTAWOWE
Źródło: opracowanie własne. |
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego jest zobowiązany do określenia w drodze uchwały, w szczególności:
Zmiana planu dochodów i wydatków w podziałkach klasyfikacji budżetowej, a także zatwierdzenie tych zmian odbywają się zgodnie z zasadami i procedurą przyjętą przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Katalog dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów jest otwarty. Źródłem tych dochodów mogą być np.:
Dochody gromadzone na wydzielonym rachunku wraz z odsetkami nie mogą być przeznaczone na finansowanie wynagrodzeń osobowych.
W przypadku samorządowych jednostek budżetowych prowadzących kształcenie zawodowe, dochody gromadzone ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej przekazywanych na cele kształcenia zawodowego są przeznaczane na cele kształcenia zawodowego realizowanego przez te jednostki.
Dochody gromadzone w samorządowych szkołach i placówkach oświatowych na wydzielonym rachunku bankowym nie podlegają w ciągu roku budżetowego odprowadzeniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a więc nie przekształcają się po zrealizowaniu kasowym (w momencie ich wpływu na rachunek bankowy) w dochody budżetowe.
Stosownie do postanowień art. 223 ust. 5 ustawy o finansach publicznych środki pieniężne, które pozostaną na wyodrębnionym rachunku dochodów na dzień 31 grudnia roku budżetowego, podlegają odprowadzeniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego w terminie do 5 stycznia następnego roku.
Zgodnie z art. 10 ustawy o rachunkowości każda jednostka powinna posiadać dokumentację opisującą przyjęte przez nią zasady (politykę) rachunkowości, która powinna być ustalona w formie pisemnej przez kierownika jednostki. Kierownik jednostki budżetowej (szkoła), w której na mocy uchwały organu został utworzony wyodrębniony rachunek dochodów, jest zobowiązany do dokonania aktualizacji zapisów w polityki rachunkowości. Przykładowy wzór zarządzenia dyrektora przedstawiono poniżej.
Tabela 2. Wzór zarządzenia dyrektora jednostki budżetowej w sprawie utworzenia wydzielonego rachunku dochodów
ZARZĄDZENIE NR ………….. z dnia ………………. 2021 Dyrektora Zespołu Szkół nr ………….. w ……………………
Na podstawie: 1) Art. 10 ustawy o rachunkowości z 29 września 1994 r. (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 217), 2) Art. 223 ustawy o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r. (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 305), 3) Uchwały nr ………….. Rady Powiatu / Rady Gminy nr ……… z dnia ……… 2021 r. w sprawie dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku. Zarządzam, co następuje: § 1 W Zespole Szkół nr……… w ……………………. tworzy się: ,,Wydzielony Rachunek Dochodów” – określany dalej skrótem WRD.
§ 2 1. Źródłem wpływów WRD są uzyskane przez Szkołę dochody: a) z darowizn w postaci pieniężnej, b) z wpłat za świadczenie usług szkoleniowych, c) z wpływów z usług w ramach kształcenia zawodowego, d) z odsetek od środków zgromadzonych na wydzielonym rachunku bankowym dochodów. 2. Dochody WRD określone w § 2 ust. 1 przeznacza się na sfinansowanie lub dofinansowanie: a) wydatków związanych z uzyskaniem dochodów, b) zakupu pomocy dydaktycznych, naukowych i książek, c) poprawy warunków socjalno-bytowych młodzieży, d) zakupu materiałów i wyposażenia, e) zakupu artykułów żywnościowych, f) umów zleceń i składek ZUS od tych umów za przeprowadzone kursy i szkolenia, g) dopłat do kursów zwiększających szanse rynkowe młodzieży, h) kosztów prowadzenia wydzielonego rachunku bankowego (WRD). 3. Dochody gromadzone na WRD wraz z odsetkami nie mogą być przeznaczone na finansowanie wynagrodzeń osobowych.
§ 3
1. Do gromadzenia dochodów i dokonywania wydatków: a) w ramach WRD – służy odrębny rachunek bankowy Szkoły w Banku …………. - nr rachunku …………………………………………………………
§ 4
1. Podstawą prowadzenia gospodarki finansowej: a) w ramach WRD – jest odrębnie opracowany roczny plan finansowy dochodów i wydatków nimi sfinansowanych, które są gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów (WRD).
§ 5
1. Księgowość WRD prowadzona jest przy użyciu programu komputerowego firmy ………………………, w osobnym dzienniku o nazwie ,,Wyodrębniony rachunek dochodów”. 2. Do ewidencji środków gromadzonych na WRD oraz do dokonywania wydatków nimi finansowanych służy konto 132 ,,Rachunek dochodów jednostek budżetowych”. 3. W Zespole Szkół nr ….. w ….. do konta 132 prowadzona jest ewidencja analityczna, tj.: 132-01 ,,Rachunek dochodów jednostek budżetowych – Dochody WRD”, 132-02 ,,Rachunek dochodów jednostek budżetowych – Wydatki WRD”. 4. Za okresy kwartalne, półroczne i roczne Szkoła sporządza sprawozdanie Rb-34S – sprawozdanie z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
§ 6 5. Niniejsze zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania
........................................ Dyrektor Szkoły |
Źródło: opracowanie własne.
Zgodnie z rozporządzeniem ministra rozwoju i finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej do ewidencji dochodów (środków pieniężnych) gromadzonych na wydzielonym rachunku bankowym samorządowych jednostek oświatowych służy konto 132 ,,Rachunek dochodów jednostek budżetowych”.
Na stronie Wn konta 132 ujmuje się wpływy środków pieniężnych, a na stronie Ma ich wypłaty do wysokości salda oraz w jednostkach samorządu terytorialnego odprowadzenie ewentualnej pozostałości środków na dochody budżetu.
Do wyodrębnionego rachunku dochodów powinna być prowadzona ewidencja szczegółowa, która pozwoli na wyodrębnienie poszczególnych tytułów pozyskiwania dochodów oraz celów wydatków nimi finansowanych, grupując je według podziałek klasyfikacji budżetowej dochodów i wydatków.
Dochody jednostek budżetowych gromadzone na wyodrębnionym rachunku dochodów powinny być księgowane (w zależności od ich charakteru) na kontach zespołu 7 ,,Przychody, dochody i koszty”:
Dochody jednostek budżetowych, które są gromadzone na wyodrębnionym rachunku dochodów, nie powinny być księgowane na koncie 720 „Przychody z tytułu dochodów budżetowych”. Jednocześnie przypis należności z tytułu takich dochodów nie powinien być ujmowany w korespondencji z kontem 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”. Kontem przeciwstawnym w przypadku należności przypisanych z tytułu takich dochodów będzie konto 201 „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami”.
W jednostce budżetowej, która gromadzi dochody na wydzielonym rachunku dochodów i dokonuje wydatków, które są finansowane tymi dochodami, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji księgowej kosztów na kontach zespołu 5. Najczęściej stosowanym w praktyce oświatowych jednostek budżetowych układem kosztów jest układ rodzajowy. Odzwierciedla koszty proste, czyli te, które można podzielić na jednorodne grupy na bazie kryterium przedmiotowego. Ich ewidencja dokonywana jest na kontach zespołu 4. Księgując je, należy pamiętać o odpowiednim powiązaniu z poszczególnymi paragrafami klasyfikacji budżetowej. Zasadne jest więc aby koszty dotyczące wyodrębnionego rachunku dochodów własnych ewidencjonować tylko na kontach zespołu ,,4” – koszty według rodzaju. Zapisy te powinny znaleźć odzwierciedlenie w polityce (zasadach) rachunkowości danej jednostki.
Zasady ewidencji księgowej środków gromadzonych przez jednostki oświatowe na wyodrębnionym rachunku bankowym i wydatków nimi sfinansowanych przedstawia schemat nr 1.
Schemat 1. Ewidencja księgowa na WRD
Założenia:
Samorządowa jednostka budżetowa (zespół szkół z internatem) udostępnia w okresie ferii i wakacji miejsca noclegowe dla firm i osób fizycznych w ramach wyodrębnionego rachunku dochodów. Zgodnie z uchwałą organu może także otrzymywać darowizny.
Źródło: opracowanie własne.
Jak już wspomniano wcześniej, środki finansowe pozostające na wydzielonym rachunku dochodów na 31 grudnia roku budżetowego podlegają odprowadzeniu na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego w terminie do 5 stycznia następnego roku. Jeżeli jednostka budżetowa (np. szkoła) wykazała w sprawozdaniu Rb-34S stan środków na rachunku bankowym na koniec 2020 roku, które zwróciła do budżetu jednostki samorządu terytorialnego dopiero 4 stycznia 2021 r., powinna wykazać te środki w sprawozdaniu Rb-34 S w roku 2021.
Rozliczenie z budżetem pozostałości środków finansowych gromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów na koniec roku, pod datą 31 grudnia 2020 r., w jednostce budżetowej należy zaksięgować na kontach:
Konto 870 i konto 225 służą m.in. do ewidencji nadwyżki dochodów jednostek budżetowych prowadzących działalność oświatową.
Poniżej przedstawiono przykładową ewidencję rozliczenia nadwyżki środków w jednostce budżetowej.
Schemat 2. Ewidencja księgowa rozliczenia nadwyżki środków znajdujących się na WRD w jednostce budżetowej
Lp. |
Treść |
Księgowania |
|
Wn |
Ma |
||
Rok 2020 |
|||
1 |
Zaliczenie nadwyżki środków finansowych zgromadzonych na WRD na zobowiązanie wobec budżetu jst |
870 |
225 |
Rok 2021 |
|||
2 |
Przelew pozostałych środków finansowych gromadzonych na WRD na rachunek budżetu |
225 |
132 |
3 |
Przeniesienie salda konta 870 w następnym roku |
860 |
870 |
Źródło: opracowanie własne.
Jednostki budżetowe, które posiadają wydzielony rachunek dochodów, co miesiąc sporządzają sprawozdanie Rb-34S z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. Zasady sporządzania sprawozdania Rb-34S uregulowane zostały w rozdziale 8 „Instrukcji sporządzania sprawozdań budżetowych w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego” stanowiącej załącznik nr 36 do ww. rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
Sprawozdanie RB-34S należy sporządzić w sposób czytelny i trwały, rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
Kwoty wykazane w sprawozdaniu powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej jednostki.
Pozostałe środki pieniężne na rachunku bankowym na koniec 2020 roku powinny być wykazane w wierszu P150 ,,Stan środków pieniężnych na koniec okresu sprawozdawczego”. Natomiast odprowadzone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego 4 stycznia 2021 r. w sprawozdaniu Rb-34S z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1, powinny być wykazane w poszczególnych okresach sprawozdawczych, czyli za I, II, III i IV kwartały 2021 roku narastająco. W części A sprawozdania w wierszu K150 ,,Stan środków pieniężnych na początek okresu sprawozdawczego”, natomiast przekazane do budżetu jednostki samorządu terytorialnego środki finansowe będą wykazane w części B sprawozdania jako wydatki w paragrafie klasyfikacji budżetowej „240” – „Wpłata do budżetu pozostałości środków finansowych gromadzonych na wydzielonym rachunku jednostki budżetowej”, z odpowiednią czwartą cyfrą.
W tabeli poniżej przedstawiono terminy składania sprawozdania Rb-34S.
Tabela 3. Terminy składania sprawozdania Rb-34S
Rodzaj |
Jednostki sporządzające |
Jednostki otrzymujące |
Termin przekazania sprawozdania po upływie okresu sprawozdawczego, nie później niż* |
Kwartalne za |
Jednostki bezpośrednio realizujące zadania, jednostki obsługujące |
Zarządy jednostek samorządu terytorialnego |
10 dni |
Zarządy jednostek samorządu terytorialnego |
Regionalne izby obrachunkowe |
22 dni |
|
Regionalne Izby Obrachunkowe |
Ministerstwo Finansów |
30 dni |
|
Kwartalne za IV kwartały |
Jednostki bezpośrednio realizujące zadania, jednostki obsługujące |
Zarządy jednostek samorządu terytorialnego |
1 lutego |
Zarządy jednostek samorządu terytorialnego |
Regionalne izby obrachunkowe |
20 lutego |
|
Regionalne Izby Obrachunkowe |
Ministerstwo Finansów |
1 marca |
Sprawozdanie Rb-34S sporządzane jest przez kierownika jednostki oświatowej jako sprawozdanie jednostkowe. Sporządzane jest w szczegółowości: dział, rozdział, grupa paragrafów albo dział, rozdział, paragraf, a sumowaniu podlegają kwoty wyszczególnione w rozdziałach. Sprawozdanie Rb-34S składa się z trzech części.
Wprowadzona w jednostkach samorządu terytorialnego centralizacja rozliczeń VAT objęła swoim zakresem także dochody gromadzone na wydzielonym rachunku.
Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, podlegają opodatkowaniu VAT. Wpływy na wydzielony rachunek dochodów samorządowych oświatowych jednostek budżetowych są ujmowane w ewidencji księgowej w wartości nominalnej (netto + VAT), czyli:
Następnie VAT jest przekazywany na rachunek bankowy jednostki samorządu terytorialnego, na którym są prowadzone scentralizowane rozliczenia VAT w JST, a w dalszej kolejności jest odprowadzony do właściwego urzędu skarbowego.
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi ujmowania dochodów i wydatków w sprawozdaniu Rb-34S Ministerstwo Finansów Departament Finansów Samorządu Terytorialnego 28 marca 2019 r. przedstawiło stanowisko w zakresie sporządzania sprawozdania Rb-34S z wykonania dochodów i wydatków na rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Ministerstwo Finansów Departament Finansów Samorządu Terytorialnego
,,Na rachunku, o którym mowa w art. 223 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność oświatową oraz opiekuńczo-wychowawczą gromadzą dochody, określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Biorąc pod uwagę, że VAT nie jest dochodem jednostki samorządu terytorialnego, wykazywanie danych w sprawozdaniu Rb-34S w zakresie dochodów powinno być analogiczne jak w sprawozdaniu Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej/jednostki samorządu terytorialnego, w którym dochody wykazywane są w kwotach netto (bez VAT).
Wobec powyższego w sprawozdaniu Rb-34S stan środków pieniężnych na koniec okresu sprawozdawczego powinien uwzględniać stan środków pieniężnych na wydzielonym rachunku na początek okresu sprawozdawczego, zrealizowane dochody netto oraz wykonane wydatki w okresie sprawozdawczym.
Zasady sprawozdawczości budżetowej nie określają wymogu zgodności zapisów na poszczególnych kontach księgowych z danymi prezentowanymi w sprawozdaniach budżetowych. Zgodnie z § 9 ust. 2 rozporządzenia ministra rozwoju i finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej kwoty wykazane w sprawozdaniach powinny być zgodne z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
Stosowane przez jednostkę rozwiązania ewidencyjne powinny wynikać z przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, którą – zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – ustala w formie pisemnej i aktualizuje kierownik jednostki”.
Dochody w sprawozdaniu Rb-34S wykazywane są w kwotach netto (bez podatku VAT należnego). Wydatki w sprawozdaniu Rb-34S wykazywane są w kwotach brutto lub – jeżeli istnieje prawo do odliczenia podatku naliczonego – pomniejsza się je, w ramach właściwych paragrafów rzeczowych, o kwoty odliczonego VAT.
Ponieważ w sprawozdaniu Rb-34S dochody są wykazywane w kwocie netto, stan środków pieniężnych wykazany w Rb-34S, na początek i koniec okresu sprawozdawczego, nie będzie zgodny z wyciągiem bankowym prowadzonym dla wyodrębnionego rachunku dochodów (WRD) – różnica będzie równa kwocie zobowiązania z tytułu VAT wobec JST (jest to różnica pomiędzy podatkiem należnym a odliczonym podatkiem naliczonym, który podlegaodprowadzeniu do JST przez jednostkę budżetową). Dlatego ważne jest, aby jednostka, która ma utworzony wyodrębniony rachunek dochodów, każdą wpłatę od kontrahenta podzieliła na kwotę netto z klasyfikacją budżetową oraz kwotę VAT bez klasyfikacji budżetowej.
W tym celu zaleca się, aby do analityki konta 132 ,,Rachunek dochodów jednostek budżetowych” jednostka prowadziła dodatkową analitykę, np.:
Poniżej przedstawiono wypełniony wzór sprawozdania budżetowego Rb-34S na podstawie danych z ksiąg rachunkowych jednostki – szkoły, za II kwartał 2021 roku.
Schemat 3. Wypełnione sprawozdanie Rb-34S za II kwartał 2021 roku
Założenia:
Jednostka budżetowa (szkoła podstawowa) posiada wydzielony rachunek dochodów. Jednostce nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT.
Na 1 stycznia 2021 r. stan środków finansowych wynosił 140 zł. Są to środki, które na dzień 31 grudnia 2020 r. pozostały na rachunku bankowym jednostki, a do jednostki nadrzędnej zostały przekazane 4 stycznia2021 r. W I półroczu 2021 roku wystąpiły następujące operacje gospodarcze:
1) wynajęto salę gimnastyczną firmie z zewnątrz – kwota 6.150 zł brutto (5.000 zł netto + 1.150 zł podatek VAT);
2) na rachunek dochodów wpłynęło 6.150 zł od firmy:
3) na dzień 30 czerwca 2021 r. bank dopisał odsetki od środków zgromadzonych na rachunku – kwota 42,30 zł.
W I półroczu 2021 roku w szkole przeprowadzono następujące operacje:
1) zakupiono materiały (faktura) – kwota 615 zł brutto (netto 500 zł +115 zł VAT);
2) zakupiono pomoce dydaktyczne (faktura) – kwota 2.583 zł brutto (netto 2.100 zł + 483 zł VAT).
Szkoła uregulowała swoje zobowiązania za materiały i pomoce dydaktyczne.
Powyższe operacje jednostka ujęła na kontach zgodnie z przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości obowiązującą w szkole.
30 czerwca 2021 r. jednostka przekazała VAT należny za czerwiec do jednostki samorządu terytorialnego – kwota 1.150 zł.
Na podstawie powyższych danych sporządzono sprawozdanie Rb-34S za II kwartał 2021 roku.
A.
kod poz. |
dział |
rozdział |
paragraf |
Dochody |
|
plan |
wykonanie |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
G |
801 |
80101 |
0750 |
10.000,00 |
5.000,00* |
G |
801 |
80101 |
0920 |
500,00 |
42,30 |
G |
|
|
|
|
|
H |
RAZEM |
10.500,00 |
5.042,30 |
||
K |
150 (stan środków pieniężnych na początek okresu sprawozdawczego) |
0,00 |
140,00 |
||
L |
190 OGÓŁEM (H + K150) |
10.500,00 |
5.182,30 |
* kwota netto
B.
kod poz. |
dział |
rozdział |
Grupa paragrafów2) |
paragraf |
Wydatki
|
|
plan |
wykonanie |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
M |
801 |
80101 |
|
2400 |
|
140,00 |
M |
801 |
80101 |
|
4210 |
3.500,00 |
615,00 |
M |
801 |
80101 |
|
4240 |
5.000,00 |
2.583,00 |
M |
801 |
80101 |
|
4530 |
2.000,00 |
|
M |
|
|
|
|
|
|
N |
RAZEM |
10.500,00 |
3.338,00 |
|||
P |
150 (stan środków pieniężnych na koniec okresu sprawozdawczego) |
0,00 |
1.844,30* |
|||
S |
190 OGÓŁEM (N + P150) |
10.500,00 |
5.182,30 |
2) wypełniają te jednostki, które kwoty wydatków planują w grupach paragrafów
* kwota netto
C.
kod poz. |
Symbol |
Wyszczególnienie |
Stan na początek okresu sprawozdawczego |
Stan na koniec okresu sprawozdawczego |
1 |
2 |
|
3 |
4 |
W |
020 |
Należności netto3) |
0,00 |
0,00 |
W |
021 |
Kwota odpisu aktualizującego należności |
0,00 |
0,00 |
W |
022 |
Odsetki od należności niezapłaconych w terminie (nieobjęte odpisem aktualizującym) |
0,00 |
0,00 |
W |
040 |
Zobowiązania |
0,00 |
0,00 |
3) kwota należności pomniejszona o odpis aktualizujący należności
Źródło: opracowanie własne.
* W sprawozdaniu Rb-34S stan środków pieniężnych jest zgodny z ,,faktycznym” stanem środków na rachunku bankowym, gdyż jednostka w pozycji P150 wykazuje kwotę środków bez kwoty podatku VAT (podatek VAT za czerwiec został zapłacony do organu). Na koniec okresu sprawozdawczego faktyczny stan środków na wyciągu bankowym wynosił 1.844,30 zł.
Schemat 4. Sprawozdanie Rb-34S za II kwartał 2021 roku
Założenia:
Jednostka budżetowa (szkoła podstawowa) ma wydzielony rachunek dochodów.
Na 1 stycznia 2021 r. stan środków finansowych wynosił 140 zł. Są to środki, które na 31 grudnia 2020 r. pozostały na rachunku bankowym jednostki, a do jednostki nadrzędnej zostały przekazane 4 stycznia 2021 r. W I półroczu 2021 roku wystąpiły następujące operacje gospodarcze:
1) wynajęto salę gimnastyczną firmie z zewnątrz – kwota 6.150 zł brutto (5.000 zł netto + 1.150 zł podatek VAT);
2) na rachunek dochodów wpłynęło 6.150 zł od firmy:
3) 30 czerwca 2021 r. bank dopisał odsetki od środków zgromadzonych na rachunku – kwota 42,30 zł.
W I półroczu 2021 roku w szkole przeprowadzono następujące operacje:
1) zakupiono materiały (faktura) – kwota 615 zł brutto (netto 500 zł +115 zł VAT);
2) zakupiono pomoce dydaktyczne (faktura) – kwota 2.583 zł brutto (netto 2.100 zł + 483 zł VAT).
Szkoła uregulowała swoje zobowiązania za materiały i pomoce dydaktyczne.
Jednostce przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT. Do końca okresu sprawozdawczego kwota VAT należnego znajduje się na rachunku bankowym VAT utworzonym do wydzielonego rachunku dochodów.
Powyższe operacje jednostka ujęła na kontach zgodnie z przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości obowiązującą w szkole.
Na podstawie powyższych danych sporządzono sprawozdanie Rb-34S za II kwartał 2021 roku.
A.
kod poz. |
dział |
rozdział |
paragraf |
Dochody |
|
plan |
wykonanie |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
G |
801 |
80101 |
0750 |
10.000,00 |
5.000,00 |
G |
801 |
80101 |
0920 |
500,00 |
42,30 |
G |
|
|
|
|
|
G |
|
|
|
|
|
G |
|
|
|
|
|
H |
RAZEM |
10.500,00 |
5.042,30 |
||
K |
150 (stan środków pieniężnych na początek okresu sprawozdawczego) |
0,00 |
140,00 |
||
L |
190 OGÓŁEM (H + K150) |
10.500,00 |
5.182,30 |
B.
kod poz. |
dział |
rozdział |
Grupa paragrafów2) |
paragraf |
Wydatki
|
|
plan |
wykonanie |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
M |
801 |
80101 |
* |
2400 |
|
140,00 |
M |
801 |
80101 |
|
4210 |
3.500,00 |
500,00 |
M |
801 |
80101 |
|
4240 |
5.000,00 |
2.100,00 |
M |
801 |
80101 |
|
4530 |
2.000,00 |
0,00 |
M |
|
|
|
|
|
|
M |
|
|
|
|
|
|
N |
RAZEM |
10.500,00 |
2.740,00 |
|||
P |
150 (stan środków pieniężnych na koniec okresu sprawozdawczego) |
0,00 |
2.442,30* |
|||
S |
190 OGÓŁEM (N + P150) |
10 500,00 |
5 182,30 |
2) wypełniają te jednostki, które kwoty wydatków planują w grupach paragrafów
* kwota netto
C.
kod poz. |
Symbol |
Wyszczególnienie |
Stan na początek okresu sprawozdawczego |
Stan na koniec okresu sprawozdawczego |
1 |
2 |
|
3 |
4 |
W |
020 |
Należności netto3) |
0,00 |
0,00 |
W |
021 |
Kwota odpisu aktualizującego należności |
0,00 |
0,00 |
W |
022 |
Odsetki od należności niezapłaconych w terminie (nieobjęte odpisem aktualizującym) |
0,00 |
0,00 |
W |
040 |
Zobowiązania |
0,00 |
0,00 |
3) kwota należności pomniejszona o odpis aktualizujący należności
Źródło: opracowanie własne.
Kolumnę grupa paragrafów wypełniają te jednostki, które kwoty wydatków planują w grupach paragrafów.
W sprawozdaniu RB-34S stan środków pieniężnych nie będzie zgodny z ,,faktycznym” stanem środków na rachunku bankowym, gdyż jednostka w pozycji P150 wykazuje kwotę środków bez kwoty podatku VAT. Na koniec okresu sprawozdawczego faktyczny stan środków na wyciągu bankowym wynosił 2.994,30 zł, zaś w sprawozdaniu jednostka powinna wykazać kwotę 2.442,30 zł, jak przedstawiono powyżej. Kwota 552 zł, to różnica między podatkiem należnym a podatkiem naliczonym.
O TYM WARTO PAMIĘTAĆ:
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania