Klient może skontrolować biuro w związku z przestrzeganiem RODO. Jakie wynikają z tego obowiązki?

/appFiles/site_128/images/autor/DmEgWapoNdI1XOF.jpeg

Autor: Maciej Lipka

Dodano: 18 sierpnia 2021
Klient może skontrolować biuro w związku z przestrzeganiem RODO. Jakie wynikają z tego obowiązki?

Zewnętrzna obsługa księgowa danego podmiotu to wręcz modelowy przykład powierzenia danych osobowych w rozumieniu ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). Przepisy przyznają administratorom danych osobowych (ADO) prawo do kontrolowania podmiotów przetwarzających. Sprawdź, jakie obowiązki wynikają dla biura rachunkowego z tego prawa.

lipka-maciej-szary

Obowiązek rodzi obowiązek

Podmiot przetwarzający (zwany również procesorem), którym często jest biuro rachunkowe, w stosunku do swoich klientów przetwarza dane osobowe w ich imieniu. Takie przetwarzanie należy oprzeć o umowę powierzenia danych osobowych opisaną w art. 28 RODO. Reguluje ona zwłaszcza obowiązki procesora. RODO wymienia obowiązkowe elementy, które powinny znaleźć się w umowie powierzenia. Tak więc umowa ta musi regulować m.in.:

- obowiązek udostępniania przez procesora administratorowi wszelkich informacji niezbędnych do wykazania spełnienia obowiązków określonych w art. 28 RODO oraz

- zasady umożliwiania ADO lub audytorowi upoważnionemu przez ADO przeprowadzanie audytów, w tym inspekcji.

Na podstawie art. 28 ust. 3 lit. h RODO procesor powinien zatem udostępniać ADO wszelkie informacje niezbędne do wykazania spełnienia obowiązków określonych w art. 28 RODO oraz umożliwiać mu lub audytorowi upoważnionemu przez ADO przeprowadzanie audytów, w tym inspekcji, i przyczyniać się do nich.

ADO powierzający dane osobowe procesorowi musi korzystać wyłącznie z usług takich podmiotów, które zapewniają wystarczające gwarancje wdrożenia odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych, by przetwarzanie spełniało wymogi RODO i chroniło prawa osób, których dane dotyczą (art. 28 ust. 1 RODO). Tym samym, kontrola u procesora może czasem stanowić jedyny środek gwarantujący spełnienie tego wymogu.

Uwzględniając stan wiedzy technicznej, koszt wdrażania oraz charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania oraz ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych o różnym prawdopodobieństwie wystąpienia i wadze zagrożenia, zarówno ADO, jak i procesor muszą wdrożyć odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, aby zapewnić stopień bezpieczeństwa odpowiadający temu ryzyku (takim środkiem może być zawarcie umowy powierzenia z kompetentnym podmiotem przetwarzającym).

WAŻNE

ADO powinien, co do zasady, przeprowadzać regularne działania kontrolne w stosunku do procesora, a w przypadku zdarzeń nagłych prowadzić kontrolę również w trybie doraźnym. Kontrola taka nie musi być jednak długim i uciążliwym procesem i można ją przeprowadzić zdalnie, o ile dany sposób pozwoli skutecznie ocenić bezpieczeństwo danych osobowych.

Z analizy przepisów wynika zatem, że kontrola w stosunku do podmiotu przetwarzającego dane osobowe jest dla ADO obowiązkowa. ADO musi bowiem regularnie testować, mierzyć i oceniać skuteczność środków technicznych i organizacyjnych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych. Dlatego właśnie ADO może sprawdzać, czy powierzone przez niego dane są bezpieczne. Powyższe regularne testowanie to również obowiązek podmiotu przetwarzającego powierzone dane.

Istotę kontroli stanowi możliwość:

- sprawdzenia, czy powierzone dane osobowe są bezpieczne u procesora;

- sporządzenia dokumentacji wskazującej, że ADO dokonał kontroli w ramach zapewniania bezpieczeństwa przetwarzanym (i powierzonym przez siebie) danym osobowym.

Jednakże, na podstawie art. 28 ust. 5 RODO, możemy automatycznie domniemywać, że procesor wdrożył odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, by przetwarzanie spełniało wymogi RODO i chroniło prawa osób, których dane dotyczą. Otóż może on to wykazać m.in. poprzez stosowanie:

- zatwierdzonego kodeksu postępowania, o którym mowa w art. 40 RODO lub

- zatwierdzonej certyfikacji, o której mowa w art. 42 RODO.

Obecnie nie ma jednak takich uregulowań w przypadku biur rachunkowych.

Przykład

Przykład

Biuro rachunkowe może przedstawić ADO uzyskany na podstawie art. 42 RODO certyfikat zgodności przetwarzania danych z przepisami o ochronie danych osobowych. Taki certyfikat powinien zadowolić ADO, co nie zmienia faktu, że może on zadecydować o dogłębnym zbadaniu w biurze określonych kwestii związanych z przetwarzaniem.

Forma i częstotliwość kontroli

Przepisy nie precyzują, jak często i w jakiej formie taką kontrolę przeprowadzać, co daje ADO pewną swobodę w tym zakresie.

Pierwszą kontrolę ADO może w biurze rachunkowym przeprowadzić w zasadzie jeszcze przed zawarciem umowy powierzenia. Potem może ona mieć miejsce w regularnych odstępach czasu lub częściej – np. gdy ADO uzyska informacje o określonych nieprawidłowościach lub zmianach w przepisach.

Przykład

Przykład

ADO dowiedział się, że system X stosowany przez biura rachunkowe padł ostatnio w skali świata ofiarą licznych ataków hakerskich. Ma on wówczas pełne prawo do przeprowadzenia kontroli bezpieczeństwa powierzonych danych w biurze rachunkowym, któremu te dane powierzył.

RODO nie narzuca określonej formy kontroli, zatem, co do zasady, ADO może dowolnie dobrać sobie metody oraz zasoby jej służące.

Co najważniejsze, ADO wcale nie musi dokonywać kontroli na miejscu u procesora. Wystarczy bowiem, że zbierze od niego informacje poprzez wysłanie do wypełnienia ankiet czy też kwestionariuszy. Udzielone odpowiedzi stanowią dokumentację potwierdzającą przegląd przez ADO środków bezpieczeństwa danych osobowych.

Kto może dokonać kontroli

Kontrolę ze strony ADO w biurze rachunkowym może przeprowadzić np.:

najwyższe kierownictwo ADO osobiście;

komórka zajmująca się kontrolą;

komórka zajmująca się kwestiami IT lub kadrowymi (w zależności od tego, co ADO chce skontrolować);

wyspecjalizowana firma zewnętrzna, którą ADO upoważni do dokonywania kontroli u procesorów.

WAŻNE

W przypadku kontroli zawsze wymagajmy od kontrolera przedłożenia stosownego upoważnienia do jej przeprowadzenia wystawionego przez ADO.

Zakres kontroli

Z RODO wynika, że procesor powinien udostępnić ADO wszelkie informacje niezbędne do wykazania spełnienia obowiązków określonych w art. 28 RODO. Tym samym ADO może:

sięgnąć do wszystkich zasad wynikających z tego artykułu lub

skoncentrować się tylko na wybranym aspekcie – np. w przypadku kontroli doraźnej wskutek podejrzenia wycieku danych lub

zadać każde pytanie mające związek z obowiązkiem zabezpieczenia powierzonych danych osobowych.

Możemy spodziewać się od ADO różnych pytań w związku z kontrolą w biurze rachunkowym.

Przykład

Przykład

W ramach kontroli na podstawie art. 28 ust. 3 lit. h RODO, ADO może skierować do biura rachunkowego zwłaszcza takie pytania, jak:

„czy biuro rachunkowe powierzyło przetwarzanie danych osobowych innemu procesorowi (podpowierzenie)? Jeżeli tak, czy procesor posiada na to zgodę administratora danych osobowych?”;

„jakie oprogramowanie chroni powierzone dane osobowe?”;

„jak często biuro rachunkowe dokonuje przeglądów stosowanych środków bezpieczeństwa? Czego ten przegląd dotyczy?”

„czy w związku z wyciekiem danych z systemów X do obsługi księgowej podjęto w biurze rachunkowym weryfikację istniejących zabezpieczeń?”;

„czy biuro rachunkowe zidentyfikowało jakiekolwiek przepisy prawa, które nakazują mu przetwarzanie powierzonych danych w zakresie szerszym niż wynikający z umowy powierzenia? Jeżeli tak, proszę o wskazanie tych przepisów”;

„czy osoby, które z ramienia biura rachunkowego biorą udział w przetwarzaniu danych zostały upoważnione do ich przetwarzania i do zachowania pozyskanych informacji w tajemnicy?”

Nie możemy natomiast udzielać informacji niezwiązanych z przestrzeganiem przepisów RODO, do których dostępu ADO mieć nie powinien.

Przykład

Przykład

Nie możemy w szczególności udzielać odpowiedzi na następujące pytania:

„jakich klientów Państwa biuro rachunkowe jeszcze obsługuje?”

„czy jakiekolwiek osoby, których dane Państwu powierzyliśmy, korzystają również we własnym zakresie z Państwa usług?”

„czy mogą Państwo podać treść haseł, które zabezpieczają powierzoną przez nas bazę danych?”

Przygotowanie biura do kontroli

Osoby kierujące biurem rachunkowym mogą asystować podczas kontroli osobiście lub upoważnić do udziału w niej inne osoby. W tym ostatnim przypadku musimy zapewnić tym osobom zarówno odpowiednia wiedzę, jak i formalne upoważnienie do wzięcia udziału w kontroli.

Upoważnienie do udziału w czynnościach kontrolnych

WZÓR

Upoważnienie do udziału w czynnościach kontrolnych

data, miejscowość

Biuro Rachunkowe X

Niniejszym upoważniam Panią/Pana (…), legitymującą/legitymującego się dowodem osobistym serii (…) do składania wszelkich dopuszczalnych przepisami wyjaśnień w dowolnej formie i w związku z kontrolą przetwarzania danych osobowych powierzonych Biuru Rachunkowemu X przez administratorów danych osobowych na podstawie zawartych umów powierzenia.

Upoważnienie dotyczy czynności kontrolnych możliwych do przeprowadzenia na podstawie art. 28 ust. 3 lit. h rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

(Podpis)

Przeszkolenie osób biorących udział w kontroli musi uwzględniać wiedzę odnośnie tego, jakie informacje można przekazać kontrolującemu. Nie możemy bowiem dopuścić do sytuacji, w której podczas kontroli ze strony firmy X udostępniamy kontrolerowi bazę danych przekazaną przez klienta Y.

Przykład

Przykład

Szkolenie powinno objąć całą treść art. 28 RODO oraz podstawowe zasady ochrony danych osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem informacji odnośnie tego, jakich danych nie możemy ujawniać. W razie wątpliwości osoba asystująca przy kontroli powinna móc przedstawić je najwyższemu kierownictwu, zanim udzieli stosownej informacji.

Utrudnianie kontroli

Jeżeli utrudnimy kontrolę, np. poprzez uniemożliwienie jej przeprowadzenia w rozsądnym terminie lub żądanie wygórowanych opłat za jej przeprowadzenie, stanowi to podstawę do rozwiązania umowy powierzenia jako niezgodnej z RODO. ADO ryzykuje bowiem, że w ten sposób nie będzie w stanie dopilnować przestrzegania przez siebie przepisów RODO. ADO może przeprowadzać również kontrolę u naszych podprocesorów (tj. podmiotów, którym podpowierzyliśmy przekazane dane osobowe), jeżeli zapewni sobie taką możliwość w umowie powierzenia, co wynika z art. 28 ust. 4 RODO. Przepis ten daje prawo procesorowi do przeprowadzania analogicznej kontroli u pod-procesora.

Oczywiście czym innym jest utrudnianie kontroli, a czym innym niemożność dopuszczenia ADO do kontroli niezapowiedzianej lub zapowiedzianej zbyt późno.

Kary wynikające z RODO

RODO i ustawa o ochronie danych osobowych przewidują kary finansowe za nieprzestrzeganie jego przepisów. Poniższa tabela przedstawia ich maksymalną wysokość w przypadku nieprzestrzegania obowiązków procesora, w tym obowiązku poddania się kontroli.

Tabela. Maksymalne limity kar administracyjnych wymierzanych na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych

Podmiot

Maksymalna wysokość kary finansowej

Prywatne biuro rachunkowe

do 10.000.000 EUR, a w przypadku przedsiębiorstwa – w wysokości do 2% jego całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa

Podmioty z sektora finansów publicznych

100 tys. PLN

Niemniej jednak prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO), wymierzając karę, musi uwzględniać szereg kryteriów wpływających na ich wysokość.

Przykład

Przykład

Wyciek danych z biura rachunkowego nastąpił pomimo zastosowania i regularnych przeglądów aktualnych i najlepszych rozwiązań technologicznych. Biuro niezwłocznie zgłosiło do UODO fakt wycieku oraz współpracowało z prezesem UODO przy usuwaniu skutków naruszenia. Ponadto w biurze nie stwierdzono wcześniej naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Wówczas prezes UODO może wymierzyć karę w mniejszej wysokości lub odstąpić od jej wymierzenia.

Szczegółowe kryteria wymierzania kar finansowych zawiera art. 83 ust. 2 RODO.

Podstawa prawna: 

rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, RODO).

Autor: Maciej Lipka specjalista w zakresie ochrony danych osobowych
Słowa kluczowe:
dane osobowekontrola
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »