Sejm przyjął ustawę wdrażającą KSeF, która zakłada szybszą digitalizację sektora publicznego. Polscy przedsiębiorcy już od 1 stycznia 2022 r. mogą wystawiać e-faktury poprzez KSeF. Natomiast obowiązek e-fakturowania wejdzie w życie 1 lipca 2024 r.
Według resortu finansów wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zoptymalizuje fakturowanie, obieg dokumentów i wykorzystywane przez przedsiębiorców systemy fakturowe. W ocenie MF jednolity standard e-faktury uprości dokumentowanie transakcji, przyspieszy i zautomatyzuje wystawianie, przetwarzanie oraz archiwizację tych dokumentów. Szybsze procesowanie dokumentu to niższe koszty. Podatnicy będą dysponować na bieżąco (w czasie rzeczywistym) informacjami z faktur dla potrzeb zarządczych – w tym analityki, ale także w innych obszarach prowadzonej przez nich działalności.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jakie są główne założenia ustawy.
Polecamy też:
Obowiązkowy KSeF a transakcje B2C
Krajowy System e-Faktur - wszystko, co musisz wiedzieć o obowiązkowym KSeF cz. 2
Krajowy System e-Faktur - wszystko, co musisz wiedzieć o obowiązkowym KSeF cz. 1
Główne założenia ustawy:
Czytaj też:
Polscy przedsiębiorcy od 1 stycznia 2022 r. mogą wystawiać faktury poprzez KSeF. Obecnie e-faktura działa, jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i już występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych.
Ustawa przewiduje także wprowadzenie wyłącznie elektronicznej obsługi wiążących informacji - WIT (wiążąca informacja taryfowa), WIP (wiążąca informacja o pochodzeniu), WIA (wiążąca informacja akcyzowa) oraz WIS (wiążąca informacja stawkowa) - poprzez rozbudowę i dostosowanie funkcjonujących już systemów informatycznych KAS (e-Urząd Skarbowy, Platforma Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych – PUESC).
Rozwiązania bazują na rozszerzeniu potencjału już funkcjonujących narzędzi KAS i nie wymagają technologicznego wdrożenia u podatników. Projekt nie wymaga dodatkowych wdrożeń u przedsiębiorców, nie ogranicza również dostępu do instrumentów takich jak WIS, WIA, WIT i WIP.
Elektronizacja obsługi wiążących informacji to możliwość nieprzerwanej obsługi spraw w trybie zdalnym. Jak argumentuje MF zmiany wpłyną korzystnie na szybkość i sposób otrzymywania przez przedsiębiorców informacji podatkowych i celnych oraz zwiększy pewność obrotu gospodarczego.
Źródło:
www.gov.pl
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania