Nowelizacja ustawy o CIT z 7 października 2022 r. zwolniła przedsiębiorców z podatku minimalnego na 2 lata.
Początek 2023 roku wprowadzi sporo zmian w podatku dochodowym od osób prawnych. Na jakie nowości trzeba się przygotować? Co dla podatników oznaczają zmiany w ramach Polskiego Ładu 3.0? Sprawdźmy.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się m.in.:
Nowelizacja ustawy o CIT z 7 października 2022 r. zwolniła przedsiębiorców z podatku minimalnego na 2 lata.
W przypadku podatników, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy i rozpoczął się przed 1 stycznia 2024 r., a zakończy się po 31 grudnia 2023 r., zwolnienie stosuje się do końca tego roku podatkowego.
To jednak nie jest koniec zmian, albowiem w nowelizacji przewidziano również zmiany konstrukcji podatku minimalnego.
Chodzi o zmiany:
Podatnikami, którzy są wyłączeni z ustalania i płacenia podatku minimalnego są podatnicy, którzy:
1) w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym;
2) będących przedsiębiorstwami finansowymi w rozumieniu art. 15c ust. 16;
3) jeżeli w roku podatkowym uzyskali przychody niższe o co najmniej 30% w stosunku do przychodów uzyskanych w roku podatkowym bezpośrednio poprzedzającym ten rok podatkowy;
4) których udziałowcami, akcjonariuszami albo wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne i jeżeli podatnik nie posiada:
a) bezpośrednio lub pośrednio, więcej niż 5%:
– udziałów (akcji) w kapitale innej spółki lub
– ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną,
b) innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5) jeżeli w roku podatkowym większość uzyskanych przez nich przychodów innych niż z zysków kapitałowych zostało osiągniętych w związku z:
a) eksploatacją w transporcie międzynarodowym statków morskich lub statków powietrznych,
b) wydobywaniem kopalin wymienionych w załączniku do ustawy z 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2021 r. poz. 1420), których ceny zależą bezpośrednio lub pośrednio od notowań na światowych rynkach,
c) wykonywaniem działalności leczniczej, o której mowa w art. 3 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
d) transakcjami z cenami regulowanymi, o których mowa w art. 24ca ust. 2 pkt. 2;
6) wchodzących w skład grupy co najmniej dwóch spółek, w której jedna spółka posiada przez cały rok podatkowy bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 75% udział odpowiednio w kapitale zakładowym, kapitale akcyjnym lub udziale kapitałowym pozostałych spółek wchodzących w skład tej grupy, jeżeli:
a) rok podatkowy spółek obejmuje ten sam okres oraz
b) obliczony za rok podatkowy, zgodnie z ust. 1 i 2, udział łącznych dochodów spółek w ich łącznych przychodach jest większy niż 2%
- przy czym przy ustalaniu warunków, o których mowa w lit. a i b, uwzględnia się wszystkie spółki z grupy będące podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1, lub należące do podatkowej grupy kapitałowej;
7) będących małymi podatnikami;
8) będących spółkami prowadzącymi gospodarkę komunalną, o których mowa w rozdziale 3 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679);
9) którzy osiągnęli udział dochodu w przychodach w jednym z trzech lat podatkowych bezpośrednio poprzedzających rok podatkowy, za który należny jest minimalny podatek dochodowy, w wysokości co najmniej 2%;
10) postawionych w stan upadłości, likwidacji lub objętych postępowaniem restrukturyzacyjnym;
11) będących stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s § 1 Ordynacji podatkowej;
12) będących instytucją finansową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe, której podstawowym przedmiotem działalności jest świadczenie usług finansowych polegających na odpłatnym nabywaniu od wierzyciela wierzytelności powstałych w wyniku zawarcia umowy sprzedaży towarów lub świadczenia usług pomiędzy tym wierzycielem a dłużnikiem;
13) będących przedsiębiorstwami górniczymi otrzymującymi pomoc publiczną na podstawie ustawy z 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1309).
Wraz z Polskim Ładem od 1 stycznia 2023 r. miała obowiązywać ukryta dywidenda. Jak wskazywało uzasadnienie do nowelizacji ustawy z 7 października 2022 r.:„ Mając na uwadze powyższe wątpliwości i przewidywany negatywny wpływ wskazanych przepisów na działalność grup kapitałowych, jak również niepewną sytuację gospodarczą, w jakiej znalazły się wskutek wojny na Ukrainie podmioty prowadzące działalność w Polsce, zasadne jest uchylenie wskazanych przepisów”. Tym samym przepisy o ukrytej dywidendzie zostały uchylone przed wejściem ich w życie.
Nowelizacja ustawy o CIT doprecyzowuje przepisy dotyczące estońskiego CIT. Chodzi o:
a) wygaśnięcie podatku od korekty wstępnej
b) doprecyzowanie terminu płatności podatku od dochodu z przekształcenia
c) zmiana w kryterium zatrudnienia
d) doprecyzowanie terminu dla ZAW-RD
e) wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą w zakresie samochodów
f) ujednolicenie terminu płatności estońskiego CIT.
Ramka
To tylko część zmian. Kompleksowe omówienie zmian w CIT na 2023 znajdziesz w tekście:
ustawa z 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2180).
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania