Do Sejmu trafił Komisyjny projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych. Projekt dotyczy zmian w dwudziestu ośmiu ustawach mających na celu likwidowanie zbędnych barier administracyjnych i prawnych. Poznaj nowości w ustawie o VAT, w podatkach i opłatach lokalnych, czy też w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak zmieni się stawka VAT na odzież dziecięcą;
Jakie zmiany nastąpią w podatkach i opłatach lokalnych;
Jak zmieni siękwota przychodów, do których możliwe jest opłacanie zryczałtowanego podatku dochodowego:
Polecamy też aktualności podatkowe i kompleksowe opracowania z rachunkowości:
Faktoring w księgach rachunkowych sprawdź ewidencję księgową i wskazówki dotyczące rozliczeń
Leasing zwrotny jako forma dodatkowego źródła finansowania – przykłady ewidencji księgowej
Karty przedpłacone – sprawdź skutki podatkowe i ewidencję księgową
Zdaniem projektodawców, projekt tenwychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym oraz postulatom zgłaszanym m.in. przez Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajową Radę Notarialną czy samorządowe kolegia odwoławcze. Prześledźmy wybrane zagadnienia.
Celem zmian jest m.in. określenie, że podatnikiem podatku od nieruchomości jest w przypadku umowy leasingu korzystający (leasingobiorca).
Aktualne rozwiązanie, zgodnie z którym podatnikiem tym jest właściciel rzeczy, skutkuje – zarówno dla leasingodawców, jak i leasingobiorców – licznymi problemami prawnymi i faktycznymi.
W praktyce często zdarzają się bowiem sytuacje, w których nie jest oczywiste, czy finansowane w leasingu rzeczy (budowle, urządzenia) podlegają podatkowi od nieruchomości.
Proponowana zmiana ma na celu jednoznaczne określenie, że w przypadku osób prowadzących tzw. działalność nieewidencjonowaną ich identyfikatorem podatkowym jest numer PESEL. Osoby te, co do zasady według własnego uznania, będą jednak mogły dokonać stosownego zgłoszenia, który umożliwi im posługiwanie się NIPem.
Twórcy projektu likwidują ograniczenie czasowe (36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy), w którym możliwe jest korzystanie z tzw. małego ZUS-u plus.
Wejście w życie proponowanej zmiany skutkować będzie podejmowaniem przez dodatkowe osoby niewielkich działalności gospodarczych i kontynuowaniem takiej działalności przez osoby, które już ją podjęły, ale nie chcą (bądź nie są w stanie) rozwinąć jej do takich rozmiarów, by uzyskiwane dochody pozwoliły na opłacanie składek ZUS na zasadach ogólnych.
Zmiana ta będzie przyczyniać się do rozwoju przedsiębiorczości i wzrostu gospodarczego.
Projektowana zmiana, polegająca na podniesieniu o 50% aktualnej kwoty przychodów, do których możliwe jest opłacanie zryczałtowanego podatku dochodowego, ma na celu umożliwienie szerszej grupie przedsiębiorców korzystanie z tej formy opodatkowania ich działalności. Aktualnie obowiązująca kwota to 2 mln euro, po zmianach wzrośnie ona do 3 mln euro.
Nowelizacja obniża stawkę podatku od towarów i usług na odzież i obuwie dziecięce (z 23% do 5%).
Zmiana ma na celu w wprowadzenie rocznej, a nie miesięcznej, kwoty przychodu, do wysokości której możliwe jest prowadzenie tzw. działalności nieewidencjonowanej.
Zamiast obowiązującej aktualnie miesięcznej kwoty wynoszącej 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę proponuje się roczną kwotę wynoszącą 9-krotność (12 x 0,75) kwoty minimalnego wynagrodzenia.
Źródło: Komisyjny projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych (Druk nr 3502).
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania