Kto sporządza sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej

/appFiles/site_128/images/autor/9NH3VxoveDa1Etc.jpeg

Autor: Katarzyna Trzpioła

Dodano: 30 stycznia 2023
Kto sporządza sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej

Sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej dostarcza ważnych informacji o działalności jednostki i jej obciążeniach publicznoprawnych wynikających z prowadzonej działalności produkcyjnej. Kto sporządza sprawozdanie z płatności na rzecz administracji i jakie dane należy w nim ujmować?

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • które jednostki sporządzają sprawozdanie z płatności na rzecz administracji;
  • jakie płatności jednostka prezentuje w sprawozdaniu z płatności na rzecz administracji;
  • jaki jest układ sprawozdania płatności na rzecz administracji.
Polecamy też:

Zagadnienia związane z raportowaniem informacji o płatnościach na rzecz administracji regulowane są w rozdziale 10, w artykułach od 41 do 48 Dyrektywy. Polskie przepisy dość wiernie transponują jej zapisy w rozdziale 6a ustawy o rachunkowości.

W uzasadnieniu zamieszczonej w preambule dyrektywy 2013/34/UE, w punktach od 44 do 53 wskazano na konieczność zapewnienia przejrzystości płatności na rzecz administracji publicznej przez jednostki duże oraz jednostki zainteresowania publicznego, działające w sektorze wydobywczym i zajmujące się wyrębem lasów pierwotnych. Chodzi o to, że ich sprawozdania powinny zawierać informacje porównywalne do informacji ujawnianych zgodnie ze standardami EITI.

Podkreślić należy, iż takie jednostki działają przede wszystkim w krajach bogatych w zasoby naturalne (takie jak minerały, ropę, gaz ziemny i lasy pierwotne), zatem na raportowaniu skorzystają przede wszystkim rządy tych państw. Wdrożenie dyrektywy ułatwi bowiem wprowadzenie standardów EITI oraz zapewni lepszy dostęp do informacji ich obywatelom.

Kto sporządza sprawozdanie z płatności na rzecz administracji

Do sporządzania sprawozdań z płatności na rzecz administracji publicznej zobowiązane są jednostki spełniające łącznie dwie grupy warunków (art. 63c):

1) dotyczące rodzaju prowadzonej działalności oraz

2) rozmiaru albo znaczenia w gospodarce. Sprawozdanie sporządzają jednostki prowadzące działalność w sektorze wydobywczym oraz eksploatację lasów pierwotnych.

Działalność w sektorze wydobywczym została zdefiniowana w ustawie przez podanie działów od 05 do 08 Polskiej Klasyfikacji Działalności. Działy te obejmują między innymi działalność w zakresie:

■ wydobywania węgla kamiennego i brunatnego (lignitu),

■ górnictwa ropy naftowej i gazu ziemnego,

■ wydobywania żwiru i piasku, gliny i kaolinu,

■ wydobywania minerałów dla przemysłu chemicznego oraz do produkcji nawozów,

■ wydobywanie torfu,

■ górnictwa rud żelaza i pozostałych rud metali nieżelaznych,

■ wydobywania kamieni ozdobnych oraz kamienia dla potrzeb budownictwa, skał wapiennych, gipsu, kredy i łupków,

■ wydobywania soli.

Natomiast eksploatacja lasów pierwotnych jest działalnością bardzo rzadko prowadzoną, co wynika z ich definicji. Jako lasy pierwotne w ustawie zdefiniowano „las z gatunkami rodzimymi, gdzie nie istnieją wyraźnie widoczne ślady działalności człowieka, a procesy ekologiczne nie zostały w istotny sposób zaburzone”. Zgodnie z opinią Ministerstwa Środowiska, lasy wykorzystywane gospodarczo w Polsce nie stanowią lasów pierwotnych. Za takie uznać można lasy w granicach niektórych parków narodowych lub rezerwatów – te jednak nie są eksploatowane w celu pozyskania drewna. Oznacza to, że w Polsce żadna jednostka nie będzie sporządzać sprawozdania w zakresie eksploatacji lasów pierwotnych.

Druga grupa kryteriów ma na celu obciążenie obowiązkiem przygotowania nowego sprawozdania jedynie podmiotów dużych lub w inny sposób znaczących. Oznacza to, iż sprawozdanie powinny sporządzać:

1) jednostki zainteresowania publicznego, wymienione w art. 3 ust. 1e pkt 1–6 UOR, a określane mianem jednostek zainteresowania publicznego w ustawie o biegłych rewidentach; będące jednocześnie spółką kapitałową, spółką komandytowo-akcyjną lub taką spółką jawną lub komandytową, której wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej,

2) duże, czyli będące spółką kapitałową, spółką komandytowo-akcyjną lub taką spółką jawną lub komandytową, której wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej, pod warunkiem że w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok przekroczą co najmniej dwie z następujących trzech wielkości:

a) 85.000.000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,

b) 170.000.000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,

c) 250 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty.

Do sporządzania sprawozdania z płatności mogą być zobowiązane banki i jednostki prowadzące działalność w zakresie ubezpieczeń. Wynika to z 63g ustawy o rachunkowości, zgodnie z którym jednostki dominujące są zobowiązane sporządzać skonsolidowane sprawozdania z płatności, jeżeli którakolwiek z jej jednostek zależnych spełnia kryterium rodzaju działalności. Możliwa jest więc sytuacja, w której instytucja finansowa sprawuje kontrolę nad kopalnią i z tego powodu raportuje informacje o płatnościach na rzecz administracji publicznej.

Należy podkreślić, iż do sporządzania sprawozdania są zobligowane powyższe jednostki, jeśli ich płatności dokonane w formie pieniężnej lub w naturze na rzecz administracji publicznych przekraczają minimalną wartość, czyli 424,7 tys. zł.

Jakie płatności należy prezentować w sprawozdaniu

Jednostki sporządzające omawiane sprawozdanie przedstawiają płatności na rzecz administracji publicznej. Należy przez nią rozumieć:

a) w Polsce: ograny administracji rządowej oraz samorządowej,

b) w pozostałych państwach: organy administracji rządowej, regionalnej oraz lokalnej,

c) a ponadto: jednostki nadzorowane lub kontrolowane przez te organy (w tym przedsiębiorstwa państwowe).

W zakresie sprawozdania mieszczą się tylko zrealizowane transakcje. Sprawozdanie jest więc sporządzane zgodnie z zasadą kasową, z zastrzeżeniem płatności dokonywanych w naturze. Rządy niektórych państw udzielają koncesji na wydobycie pod warunkiem przekazywania określonego udziału w wydobyciu w naturze, a nie w pieniądzu. Zatem płatności przekazane w naturze także podlegają ujęciu w sprawozdaniu. Tytuły płatności podlegających raportowaniu zawierają kompletną listę możliwych płatności przedsiębiorstw wydobywających surowce mineralne i obejmują:

a) należności z tytułu produkcji;

b) podatków pobieranych od dochodu, produkcji lub zysków spółek, z wyłączeniem podatku od konsumpcji, takiego jak podatek od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych lub podatku od sprzedaży;

c) tantiemy;

d) dywidendy;

e) opłaty koncesyjne oraz premie za odkrycie i produkcję;

f) opłaty licencyjne, opłaty dzierżawne, opłaty za rozpoczęcie działalności oraz innych świadczeń z tytułu przyznania licencji lub koncesji;

g) płatności za ulepszenia w zakresie infrastruktury.

Przykład objaśnienia

Opłaty koncesyjne oraz premie za odkrycie i produkcję – do tej kategorii płatności na rzecz administracji publicznej zaliczono wynagrodzenie za ustanowienie użytkowania górniczego oraz opłaty eksploatacyjne za wydobytą kopalinę.

Przykład objaśnienia

Inne opłaty i świadczenia z tytułu przyznania koncesji. Opłaty ujawnione w niniejszym Sprawozdaniu stanowią opłaty za:

■ wieczyste użytkowanie gruntów,

■ wyłączenie gruntów rolnych na cele nierolnicze,

■ emisję substancji do powietrza – zrzut wód kopalniano-technologicznych,

■ odprowadzanie ścieków i wód opadowych,

■ dozór techniczny i badanie maszyn.

 

Więcej na ten temat sprawdzisz w tekście:

Zamknięcie roku 2022. Sprawozdanie z płatności na rzecz administracji publicznej

REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »