Adres zamieszkania pracownika – czy wpisuje się w umowie o pracę

/appFiles/site_128/images/autor/ikt54Q3OWHbVzlE.jpeg

Autor: Katarzyna Jeziorek

Dodano: 20 kwietnia 2023
Adres zamieszkania pracownika – czy wpisuje się w umowie o pracę

Czy to na etapie rekrutacji, czy też trwania stosunku pracy pracodawca ma uprawnienie żądania udostępnienia określonych danych kandydata/pracownika.

Zarówno na etapie rekrutacji, jak i trwania stosunku pracy pracodawca ma uprawnienie żądania udostępnienia określonych danych kandydata/pracownika.

Dane od osoby ubiegającej się o pracę

Od osoby ubiegającej się o pracę pracodawca żąda imienia i nazwiska, daty urodzenia oraz danych kontaktowych, a jeżeli jest to niezbędne do wykonywania pracy określonego rodzaju lub na określonym stanowisku także wykształcenia, kwalifikacji zawodowych i przebiegu dotychczasowego zatrudnienia. Dodatkowo, pracodawca żąda od pracownika podania danych osobowych obejmujących:

1) adres zamieszkania;

2) numer PESEL, a w przypadku jego braku - rodzaj i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;

3) inne dane osobowe pracownika, a także dane osobowe dzieci pracownika i innych członków jego najbliższej rodziny, jeżeli podanie takich danych jest konieczne ze względu na korzystanie przez pracownika ze szczególnych uprawnień przewidzianych w prawie pracy;

4) wykształcenie i przebieg dotychczasowego zatrudnienia, jeżeli nie istniała podstawa do ich żądania od osoby ubiegającej się o zatrudnienie;

5) numer rachunku płatniczego, jeżeli pracownik nie złożył wniosku o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych.

6)  innych danych osobowych, gdy jest to niezbędne do zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa.

Pracodawca jest zatem jak najbardziej uprawniony do przetwarzania danych dotyczących adresu zamieszkania pracownika. Do obligatoryjnych elementów umowy o pracę należy określenie stron, wobec czego w treści umowy pracodawca powinien uwzględnić te dane, które potrzebne są do indywidualizacji stron stosunku pracy, włączając w to np. adres zamieszkania.

Umieszczenie adresu zamieszkania w umowie o pracę

Kwestia umieszczania adresu zamieszkania w skierowaniu na badanie lekarskie, została uregulowana w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy. Zgodnie z Załącznikiem 3a do
Rozporządzenia określającym wzór skierowania na badanie lekarskie, jednym z elementów umieszczanych w dokumencie jest adres zamieszkania pracownika kierowanego na badanie profilaktyczne.

Pracodawca jest zatem uprawniony do w/w przetwarzania danych adresowych pracownika.

Podstawa prawna: 
  • art. 229 § 8, 22ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. 2022 poz. 1510 ze zm.),
  • § 4 ust. 3, Załącznik 3a do Rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy. 
Autor: Katarzyna Jeziorek
Słowa kluczowe:
adres zamieszkania
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »