Pytanie: Z uwagi na pandemię koronawirusa odwołaliśmy konferencje której byliśmy organizatorem (ponad 300 osób – w tym okresie obowiązywał zakaz dużych zgromadzeń, jednak już po chwili wprowadzono taki zakaz dla zgromadzeń również ponad 50 osób). Z troski o zdrowie swoich klientów odwołano konferencję i firmy, które przed jej rozpoczęciem wpłaciły zaliczki na jej poczet, otrzymają zwrot swoich środków, jednak w wysokości 80%. 20% zostawiliśmy na pokrycie wydatków, które musiała jednak ponieść w związku z niezorganizowaniem konferencji. Czy zatrzymane 20% wartości, stanowi świadczenie usługi opodatkowane VAT, czy stanowi jakąś formę kary i nie podlega opodatkowaniu VAT?
Począwszy od rozliczenia za lipiec 2019 r. przesyłany będzie tzw. nowy plik JPK_VAT. W ramach tego pliku przesyłana będzie nie tylko ewidencja VAT (jak rzecz się ma dotychczas), ale również deklaracje VAT. W niniejszym artykule wskazane i omówione zostaną zasady na jakich realizowany będzie obowiązek przesyłania nowego pliku JPK_VAT.
Wiążąca Informacja Stawkowa ma ułatwić życie podatnikom i dać im pewność co do prawidłowości stosowania stawek VAT, zapewniając zarazem w tym zakresie odpowiednią ochronę. Aby jednak tak się stało, należy prawidłowo wypełnić odpowiedni wniosek, opłacić go i przekazać do właściwego organu. Poniżej znajdują się wskazówki, jak to zrobić w 10 prostych krokach.
Ponad roku temu organy unijne uchwaliły pakiet zmian przepisów w ramach tzw. quick fixes, mających na celu poprawę przepisów VAT w handlu wewnątrzwspólnotowym. Co szczególnie może podatników zaboleć, to wprowadzają one zmiany w zakresie zarówno warunków, jak i sposobu udokumentowania dostaw wewnątrzwspólnotowych (WDT). Mimo upływu ponad roku i wprowadzenie w międzyczasie wielu zmian w polskim VAT nie zdołano wprowadzić quick fixes do polskich przepisów, a MF wydało jedynie pod koniec roku komunikat. Czy jednak jego stosowanie w WDT jest, aby na pewno bezpieczne dla podatników?
Początek 2020 roku przyniósł ważne zmiany w podatkach, w tym m.in. w odniesieniu do faktur do paragonów czy płatności na rachunki z białej listy. Są już pierwsze interpretacje dyrektora KIS, które mogą zawierać cenne wskazówki w rozwiązywaniu problemów dotyczących nowych przepisów.
Modyfikacje przepisów w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych zostały wprowadzone m.in. przez pakiet przepisów nowelizujących dyrektywę VAT 2006/112/WE, określany mianem „Quick fixes”. Jedna z zasadniczych zmian dotyczy ujednolicenia zasad rozliczania transakcji towarowych w UE, przy użyciu magazynu konsygnacyjnego, nazywanego na gruncie dyrektywy VAT magazynem „call of stock”. Wprowadzenie zmian w tym zakresie jest argumentowane potrzebą wyeliminowania niepewności prawa podatkowego na szczeblu unijnym i zmniejszeniem formalności po stronie przedsiębiorców prowadzących działalność transgraniczną.
Pytanie: Otrzymaliśmy fakturę z VAT na zakupiony materiał od kontrahenta, który zarejestrował swoją działalność 5 lipca 2019 r., w CEIDG 8 lipca 2019 r. został nadany nr NIP przez Ministerstwo Finansów. Po sprawdzeniu kontrahenta jako podatnika VAT otrzymaliśmy informację, że podatnik nie jest zarejestrowany, a w wykazie biała lista jest informacja, że nie figuruje w rejestrze VAT. Czy w związku z tym mam prawo do odliczenia VAT? Co można zrobić w takiej sytuacji?
Księgowi wciąż nie wiedzą, jak prawidłowo rozliczać VAT z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności. Problemy stwarza m.in. rozliczenie faktur z października z terminem płatności po 1 listopada, zaliczek czy faktur za towar z załącznika nr 15 do ustawy o VAT, na kwotę niższą niż 15.000 zł. Poznaj rozwiązania tych problemów i prowadź bezbłędne rozliczenia.
Pytanie: Klient, którego rozliczam (KPiR, VAT) kupił na firmę nieruchomość (budynek) składający się z 11 pokoi. Zakupu dokonał na podstawie aktu notarialnego zawartego pomiędzy osobami fizycznymi. Sprzedający - osoba fizyczna, wynajmowała pokoje studentom, na podstawie umów najmu lokalu zawartych między firmą, która reprezentowała właściciela obiektu, a poszczególnymi studentami (11 umów). Z dniem zakupu nieruchomości przez mojego klienta (na firmę), studenci otrzymali do wcześniej zawartych umów, aneksy pomiędzy pośrednikiem, czyli firmą reprezentującą wynajmującego (tą samą), a studentami, z informacją o nowym wynajmującym (czyli mój klient). Klient otrzymał pierwsze wpłaty za sierpień 2019 roku na konto. Wpłacającymi są poszczególni studenci. Czy klient powinien zarejestrować ten przychód w kasie fiskalnej i czy powinien wystawić każdemu studentowi fakturę, a jeśli tak to z jaką stawką?
Eksport towarów jest, co do zasady, opodatkowany podatkiem VAT według stawki 0%. Stawka ta, co do zasady, obowiązuje również w przypadku otrzymywania przez podatnika całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów. Warunki tego określają przepisy art. 41 ust. 9a i 9b ustawy o VAT.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »