Pytanie: Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną skalą podatkową oraz jestem czynnym podatnikiem VAT. We wrześniu miały miejsce następujące sytuacje:
1) Samochód osobowy, będący w leasingu operacyjnym, został uszkodzony po gradobiciu. Fakt ten zgłoszono do leasingodawcy oraz do firmy ubezpieczeniowej. Po rozpatrzeniu sprawy, na moje konto bankowe wpłynęło odszkodowanie z tyt. ubezpieczenia AC w wysokości 2.887,85 zł. Z otrzymanych środków opłaciłem fakturę, która została wystawiona na moją firmę, za naprawę tych szkód w wysokości 2.000 zł. Czy opisanej sytuacji wpływ odszkodowania stanowi przychód w mojej działalności?
2) W samochodzie ciężarowym (posiadającym VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym) będącym również w leasingu operacyjnym została wymieniona przednia szyba. Otrzymałem fakturę wystawioną na moją firmę za jej wymianę na kwotę 2.855,35 zł brutto. W ramach posiadania dodatkowego ubezpieczenia „szyba”, ubezpieczyciel pokrył kwotę w wysokości 2.805,35 zł, natomiast ja tylko 50 zł. Czy w opisanej sytuacji faktura stanowi dla mnie przychód podatkowy? Jeśli tak, to w jakiej wysokości?
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Czy w opisanych sytuacjach u podatnika powstanie przychód.
Polecamy też:
Czy odszkodowanie za samochód jest przychodem podatkowym
Opodatkowanie VAT odszkodowania za działki przeznaczone pod budowę drogi krajowej
Pytanie: Podatnik (PKPiR, VAT) wykonuje usługi budowlane. W ramach umowy zlecił pewne prace podwykonawcy. Za swoją usługę podwykonawca wystawił fakturę. Niestety okazało się, że podwykonawca wykonał swoją pracę niezgodnie z projektem i nie zgodził się na zrobienie poprawek na własny koszt. W tej sytuacji podatnik poniósł koszt poprawek (zakup materiałów budowlanych itp.) W jaki sposób podatnik powinien obciążyć podwykonawcę za koszt poprawek? Czy może wystawić notę obciążeniową czy fakturę VAT?
Po przeczytaniu tekstu sprawdzisz:
W jaki sposób obciążyć podwykonawcę kosztami poprawek.
Czytaj też:
Odszkodowanie za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem usług rachunkowych