PYTANIE: W grudniu 2014 roku firma wystawiła kontrahentowi fakturę za usługi na kwotę 22.000 zł netto + 5.060 zł VAT (łącznie 27.060 zł brutto). Kontrahent wciąż obiecywał, że zapłaci, dlatego firma nie zrobiła korekty deklaracji VAT w miesiącu, w którym upłynął 150. dzień od terminu zapłaty. W sierpniu 2015 roku firma otrzymała pismo od syndyka, że sąd ogłosił upadłość kontrahenta obejmującą likwidację majątku, zatem teraz korekta VAT z tyt. tzw. złych długów jest już niemożliwa. W związku z tym firma chce utworzyć odpis aktualizujący na kwotę 27.060 zł. Czy poniższe księgowanie będzie prawidłowe:
Kwota netto 22.000 zł Wn „Koszty podatkowe” (Pozostałe koszty operacyjne),
Podatek VAT 5.060 zł Wn „Koszty rachunkowe” (Pozostałe koszty operacyjne),
Kwota brutto 27.060 zł Ma „Odpisy aktualizacyjne”.