Gmina miejska otrzymała postanowienie o wypłacie odszkodowania na rzecz firmy "X" za grunty przejęte z mocy prawa pod budowę drogi. Na przejętym gruncie znajdowało się ogrodzenie. Strony zawarły ugodę, zgodnie z którą firma "X" zrzeka się w części odszkodowania w zamian za wybudowanie przez gminę drugiego ogrodzenia przed rozebraniem istniejącego. Pozostała kwota odszkodowania zostanie wypłacona dla firmy "X" w ustalonym terminie. Firma "X" wystawi fakturę dla gminy na całą kwotę odszkodowania, natomiast gmina wystawi fakturę za ogrodzenie i pozostałą kwotę przekaże na rachunek bankowy firmy "X". Wówczas rozrachunki pomiędzy gminą i firmą będą w całości rozliczone (postępowanie wg udzielonej poprzednio odpowiedzi). Gmina, aby wybudować ogrodzenie, musi skorzystać z usług firmy zewnętrznej. Koszt takiego ogrodzenia będzie 3 razy większy niż kwota wykazana na fakturze za ogrodzenie dla firmy "X" odpowiadającej wartości w decyzji o odszkodowaniu. Czy gmina może w całości odliczyć VAT naliczony z faktury zakupowej za wykonanie ogrodzenia, czy powinna odliczyć tylko w części przypadającej podatkowi należnemu wykazanemu na fakturze wystawionej dla firmy „X”?
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania