Organizacja konkursów dla pracowników kontrahentów zaangażowanych w sprzedaż produktów oferowanych przez przedsiębiorstwo, jest w chwili obecnej powszechną praktyką i nieodłącznym elementem polityki handlowej firm. Jednakże nie każdy program motywacyjny uznany być może za konkurs, a co za tym idzie rozliczony według zasad opodatkowania konkursów. Dowiedz się więcej na ten temat.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) nie definiuje terminu konkurs. Zgodnie z orzecznictwem sądów i przyjętą praktyką interpretacyjną organów podatkowych, które każą tu odwoływać się do wykładni językowej pojęcia, zawiera on jednak kilka niezbędnych elementów, których spełnienie ma kluczowe znaczenie, aby przedsięwzięcie mogło zostać tak sklasyfikowane.
Jeśli niżej wymienione warunki zostaną wypełnione przyjmuje się, że organizowane przedsięwzięcie ma znamiona konkursu, i tak:
W świetle ustawy o PIT nagrody otrzymywane przez uczestników niebędących pracownikami Spółki w ramach organizowanych przez nich konkursów kwalifikują się do tzw. przychodów z innych źródeł, od których należy odprowadzić 10% zryczałtowany podatek.
Do naliczenia, poboru i wpłaty podatku do urzędu skarbowego zobowiązana jest firma - organizator przedsięwzięcia. Jeżeli przedmiotem nagrody są środki pieniężne należy je wypłacić obdarowanemu po pomniejszeniu o wartość podatku, jeśli zaś wygraną jest wartość rzeczowa przed jej przekazaniem Spółka powinna uzyskać od uczestnika należną daninę.
Pobrany podatek należy wpłacić na rachunek urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy do 20 dnia następnego miesiąca po miesiącu, w którym pobrano zobowiązanie. Natomiast w terminie do końca stycznia roku następnego płatnik powinien sporządzić i wysłać do US deklarację PIT-8AR. Obdarowani otrzymanych nagród nie muszą wykazywać w swoich rocznych zeznaniach podatkowych.
Ustawa o PIT przewiduje zwolnienie podatkowe dla wygranych o wartości do 760 zł w konkursach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu; z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu; jak również nagród związanych ze sprzedażą premiową – zwolnienie to nie ma jednak zastosowania do nagród w programach będących przedmiotem tego artykułu.
Art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1, art. 30 ust 1 pkt 2, art. 41 ust 4, art. 41 ust 7 pkt1; art. 42 ust 1, 1a; art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowych od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r., poz. 2032).
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania