Początek roku to czas, w którym fiskus ochoczo kontroluje podatników – także pod kątem stosowania nowych przepisów. Obawiać się jej powinien każdy przedsiębiorca – niezależnie od tego, jak rzetelnie podchodził do obowiązków w zakresie rozliczeń np. kosztów w PIT, CIT czy rozliczania VAT. Nie tylko bowiem może skutkować odpowiedzialnością za naruszenie przepisów prawa, ale najczęściej jest także dużym wyzwaniem organizacyjnym dla firmy. Zwykle organy podatkowe informują o zamiarze jej wszczęcia. Jednak w pewnych sytuacjach inspektorzy mogą zjawić się w firmie bez zapowiedzi.
Niestaranna i powierzchowna weryfikacja różnic inwentaryzacyjnych, nieujawnienie nadwyżek, czy też błędne ujmowanie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych – to przykłady błędów związanych z rozliczaniem różnic inwentaryzacyjnych. Na co zwrócić uwagę, aby unikać takich nieprawidłowości?
Od 1 stycznia 2020 r. płatności tytułem: PIT, CIT i VAT zamiast na rachunki urzędu skarbowego, muszą dokonywane na indywidualne mikrorachunki podatników. Czy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą – przy generowaniu takiego mikrorachunku jako identyfikator podatkowy – powinny podawać swój PESEL czy też NIP? Czy osoby, które jednocześnie uzyskują przychody z umowy o pracę i z działalności gospodarczej powinny mieć dwa odrębne mikrorachunki?
Przepisy nakładają na pracodawców wiele obowiązków związanych z funkcjonowaniem związków zawodowych w ich zakładach pracy. Wiąże się to z koniecznością ponoszenia różnego rodzaju wydatków i wątpliwościami dotyczącymi ich podatkowej kwalifikacji. Warto więc przyjrzeć się tego typu kosztom.
Podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi (spółdzielnie, wspólnoty) mogą korzystać z przywilejów w postaci zwolnienia niektórych swoich dochodów od podatku. Wcześniej jednak muszą prawidłowo rozpoznać wysokość przychodów oraz kosztów ich uzyskania. Zobacz, jaki zrobić to bezbłędnie.
Modyfikacje przepisów w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych zostały wprowadzone m.in. przez pakiet przepisów nowelizujących dyrektywę VAT 2006/112/WE, określany mianem „Quick fixes”. Jedna z zasadniczych zmian dotyczy ujednolicenia zasad rozliczania transakcji towarowych w UE, przy użyciu magazynu konsygnacyjnego, nazywanego na gruncie dyrektywy VAT magazynem „call of stock”. Wprowadzenie zmian w tym zakresie jest argumentowane potrzebą wyeliminowania niepewności prawa podatkowego na szczeblu unijnym i zmniejszeniem formalności po stronie przedsiębiorców prowadzących działalność transgraniczną.
Zdarza się, że dostawca towarów oznaczy fakturę „mechanizm podzielonej płatności”, mimo że przedmiotem dostawy są towary, które nie są objęte obligatoryjnym MPP. Czy w takiej sytuacji, aby fakturę zaliczyć w koszty, trzeba dokonać płatności z zastosowaniem MPP? Poznaj najnowsze wyjaśnienie dyrektora KIS.
Resort finansów przygotował a Sejm uchwalił nowe rozporządzenia w zakresie wzorów sprawozdań z realizacji uprzednich porozumień cenowych (APA) oraz zmiany rozporządzeń w zakresie cen transferowych.
Ostatnie miesiące pokazują, że przed podatnikami stoją kolejne duże wyzwania w zakresie podatków. Po pierwsze muszą zarządzić dynamicznymi i znacznymi zmianami w obszarze praktycznie wszystkich podatków. Po drugie postępująca digitalizacja wymusza konieczność wdrażania nowych rozwiązań IT niezbędnych do prawidłowego raportowania do urzędu. Po trzecie zwiększają się sankcje podatkowe zarówno korporacyjne, jak i indywidualne, poprzez kreowanie dodatkowych odpowiedzialności w zakresie nowych przepisów.
Od 1 stycznia 2020 r. obowiązują m.in. nowe formularze CRS-1 dotyczące przekazywania informacji o rachunkach raportowanych i nieudokumentowanych – poinformowało Ministerstwo Finansów. Poznaj szczegóły.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »