Stan zagrożenia epidemicznego wywołany epidemią tzw. koronawirusa (tj. wirusa SARS -CoV-19) spowodował wprowadzenie wielu ograniczeń w życiu nie tylko obywateli, ale także w życiu gospodarczym. Te ostatnie spowodowały, dla wielu przedsiębiorców konieczność ograniczenie działalności, a to z kolei: likwidacji środków trwałych, w tym inwestycji w obcych środkach oraz poniesienia kosztów przywrócenia wynajmowanego lokalu do stanu poprzedniego co rodzi pytania o odliczenie VAT i koszty.
Pandemia koronawirusa spowodowała u wielu polskich przedsiębiorców problemy finansowe. Przez to wiele firm nie jest w stanie wywiązywać się ze zobowiązań umownych względem swoich kontrahentów albo świadomie odstępuje od wykonania tych umów, ze względu na trudną sytuację na rynku. Często wiąże się to z utratą wpłaconych zaliczek oraz zadatków, co nie pozostaje bez wpływu na rozliczenia podatkowe i księgowe tych podmiotów.
Sytuacja związana z pandemią COVID-19 wymaga wdrożenia wielu rozwiązań, które ułatwią, a w niektórych sytuacjach umożliwią funkcjonowanie wielu podmiotów. Do tej grupy należą rozwiązania dotyczące też aspektów finansowo-księgowych. Zostały one wprowadzone specustawą (tzw. tarczą antykryzysową) oraz rozporządzeniami wykonawczymi.
Epidemia koronowirusa spowodowała konieczność przesunięcia części terminów realizacji obowiązków podatkowych oraz sprawozdawczości finansowej. Nowe terminy wykonania tych obowiązków można sprawdzić niżej.
Światowa pandemia COVID-19 dotyka nie tylko zwykłych obywateli, ale uderza również w podmioty gospodarcze. Dotychczas w przepisach ustaw podatkowych nie było specjalnych regulacji dotyczących podatkowych skutków działań podejmowanych przez przedsiębiorców w celu zapobiegania zakażeniu koronawirusowi. To samo odnosi się do wpływu epidemii na sytuację finansową firm. Dlatego warto przyjrzeć się, jak te przepisy stosować w nowej sytuacji.
Prawie każda firma odczuwa skutki pandemii COVID-19. U większości wpływa ona na sytuację finansową oraz zdolność do regulowania swoich zobowiązań, w tym także podatkowych. Pamiętaj, że w takiej sytuacji można ubiegać się o ulgi w ich zapłacie, niezależnie od szczególnych rozwiązań przewidzianych w tym zakresie.
Nowa ulga na złe długi wprowadzona od początku 2020 roku była już wielokrotnie opisywana od strony treści regulujących ją przepisów. Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż nie są to pierwsze przepisy tego rodzaju polskim prawie podatkowym (zarówno obowiązujące, jak i uchylone), to warto je porównać z praktyką stosowania tych regulacji. Być może pozwoli nam to zrozumieć, jakie będzie w kwestii stosowania tych regulacji stanowisko fiskusa.
Pytanie: Spółka jest zobowiązana do poboru podatku u źródła w zakresie usług ubezpieczenia. Posiadamy aktualny certyfikat rezydencji podatkowej beneficjenta. Czy na gruncie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Wielką Brytanią, spółka może skorzystać ze zwolnienia podatku? Czy powyższe usługi mieszczą się w zakresie art. 7 „Zyski przedsiębiorstw”?
Sprzedawca zobowiązany jest wskazywać istnienie obowiązku dokonania płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności w treści faktury. A co z fakturami pro forma? Sprawdźmy.
Minister Finansów udzielił odpowiedzi na interpelację poselską nr 136 w sprawie obowiązku sporządzenia sprawozdania CIT-TP przez podatników, którzy do transakcji kontrolowanych w roku podatkowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2017 r. wybrali nowe przepisy i jednocześnie – na podstawie tych regulacji – nie mają obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych. Sprawdź szczegóły.
Zapisz się, a powiadomimy Cięo wszelkich nowościach z zakresu podatków i rachunkowości:
PORADNIA Odpowiedzi nawet na najtrudniejszepytania
Zadaj pytanie ekspertowi »