Współpraca z osobą prowadzącą działalność nierejestrowaną – co z ZUS

/appFiles/site_128/images/autor/sCVKaA8XZqMigeN.jpeg

Autor: Jakub Pioterek

Dodano: 1 września 2022
Współpraca z osobą prowadzącą działalność nierejestrowaną – co z ZUS

Przedsiębiorca może nawiązać współpracę z osobą świadczącą usługi w ramach działalności nierejestrowanej. W takim przypadku konieczne może być zgłoszenie jej do ZUS. Sprawdź szczegóły.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak w świetle prawa traktować współpracownika wykonującego działalność nierejestrowaną?
  • Kiedy przedsiębiorca musi zgłosić współpracownika do ZUS?
  • Na jakim formularzu dokonać zgłoszenia do ZUS?

Świadczenie usług w ramach działalności nierejestrowanej a ZUS

Przedsiębiorca zgłasza do ZUS osobę wykonującą działalność nierejestrowaną, jeżeli umowa o świadczenie usług jest umową zlecenia.

W przypadku, gdy usługa jest traktowana jak zlecenie, podmiot przyjmujący tę usługę zgłasza współpracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Na jakim formularzu dokonać zgłoszenia do ZUS?

Zgłoszenia zleceniobiorcy do ZUS dokonuje się na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA – w zależności czy oprócz działalności i umowy zlecenia osoba taka posiada inny tytuł do ubezpieczeń społecznych.

Zapamiętaj!

W przypadku zgłoszenia zgłoszona na formularzu ZUS ZUA, przedsiębiorca musi odprowadzić składki na:

  • ubezpieczenia społeczne (oprócz składki na ubezpieczenie chorobowe, która jest dobrowolna) oraz
  • ubezpieczenie zdrowotne.

Jeśli głoszenie zostanie dokonane na formularzu ZUS ZZA, to wtedy należy opłacić jedynie składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

Przedsiębiorca, który zawiera umowę zlecenia z osobą świadczącą usługi w ramach działalności nierejestrowanej musi obowiązkowo zgłosić ja do ZUS.

Przeczytaj również:
Autor: Jakub Pioterek
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »