Dzięki nowym technologiom większość biur rachunkowych jest w stanie obsługiwać klientów z całego kraju, a nawet z zagranicy. Odległość klienta od biura przestała być barierą w nawiązywaniu współpracy biznesowej. Jeśli jednak przeanalizować lokalizacje klientów, okazuje się, że większość z nich ma siedzibę w promieniu najwyżej kilkudziesięciu kilometrów. I czasem potrzebuje kontaktu bezpośredniego – nie tylko online.
Pandemia koronawirusa spowodowała, że większość relacji – prywatnych i zawodowych – przeniosła się do Internetu. Bezpośrednie kontakty stały się sporadyczne – właściwe dochodziło do nich tylko wtedy, kiedy było to absolutnie konieczne. Wiele biur rachunkowych, które przyjmowało dokumenty księgowe w wersji papierowej, chcąc nie chcąc, przeszło na programy, aplikacje albo przynajmniej wymianę skanów pocztą elektroniczną. Pozornie mogłoby się wydawać, że to zmiana korzystna dla wszystkich: zarówno pracownicy biura, jak i klienci oszczędzają tak cenny dzisiaj czas. W praktyce okazało się jednak, że nie jest to rozwiązanie bez wad, szczególnie jeśli chodzi o kontakty na linii klient – biuro rachunkowe. Obostrzenia pandemiczne bardzo rozluźniły te relacje i w wielu przypadkach ograniczyły budowane latami więzi. W wielu przypadkach doprowadziło to nawet do rozwiązania współpracy, ponieważ klienci stali się wrażliwi na intensywne działania marketingowe konkurencji, zwłaszcza wtedy, gdy strategia reklamowa była oparta głównie na niskiej cenie.
Pandemia i związany z tym lockdown powoli się kończą, ale ta nadzwyczajna sytuacja, w jakiej znaleźliśmy się na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy pokazała, że odległość – nie tylko w relacjach – ma istotne znaczenie w odniesieniu do promocji. Choć instrumenty informatyczne i nowe technologie pozwalają biurom rachunkowym obsługiwać klientów z najodleglejszych zakątków kraju, w praktyce współpracę nawiązują z firmami mającymi siedzibę w promieniu najwyżej kilkudziesięciu kilometrów. Oczywiście nie jest to regułą: są biura, których strategia zakłada wyłącznie obsługę online, są także takie, które współpracują z częścią klientów na odległość, a większość funkcjonuje w tym samym regionie. Załóżmy jednak, że przeważająca liczba firm ma siedzibę w tym samym lub sąsiednim województwie. W takiej sytuacji warto zaplanować działania promocyjne na skalę lokalną, nie marnując czasu, energii i pieniędzy na komunikację obejmującą cały kraj. Celem zaistnienia w mediach lokalnych jest:
w przypadku nowego biura – zaistnienie w świadomości potencjalnych klientów, zwrócenie uwagi na biuro;
w przypadku biura, które istnieje na rynku od dłuższego czasu – umacnianie marki, utrwalanie wizerunku, akcentowanie aktywności na rynku usług księgowych w danym regionie.
Zalety promocji na skalę lokalną
- niższe koszty (oszczędność)
- precyzyjne dotarcie do grupy docelowej
- sprawna, szybsza współpraca z redakcją
- lepsze efekty w zakresie widoczności biura
1. Artykuły sponsorowane.
To najpopularniejsza forma komunikacji w mediach elektronicznych i tradycyjnych. Stanowi alternatywę dla typowej reklamy graficznej, dając szersze pole do zaprezentowania biura i dostarczenia wartościowej wiedzy potencjalnym klientom. Najczęściej pojawiające się tematy tego typu materiałów to:
Jak dobrze wybrać biuro rachunkowe?
Czy warto delegować księgowość w firmie?
Księgowość w firmie: biuro rachunkowe czy księgowy na etacie?
O co warto zapytać, wybierając biuro rachunkowe?
10 powodów, dla których warto skorzystać z usług biura rachunkowego.
Jak znaleźć najlepsze biuro rachunkowe dla małej (średniej) firmy?
2. Artykuły eksperckie
Innym sposobem na znalezienie się w mediach lokalnych jest nawiązanie stałej współpracy z redakcją serwisów lub gazet zajmujących się tematyką podatkową, czy szerzej, biznesową. Redakcje chętnie korzystają ze wsparcia ekspertów zewnętrznych, szczególnie w okresie ważnych zmian w przepisach czy np. zeznań rocznych.
3. Reklama
Większość portali i gazet oferuje płatną reklamę graficzną – ceny zależą od powierzchni ogłoszenia, ale są nieporównywalnie niższe z kosztami kampanii w mediach ogólnopolskich.
4. Połączenie kilku form promocji
Optymalnym rozwiązaniem jest połączenie współpracy redakcyjnej z odpłatną reklamą – wiele tytułów oferuje preferencyjne warunki dla firm, które decydują się na taką opcję.
Obecność w serwisach internetowych z pewnością daje szansę na większe zasięgi, ale w małych miejscowościach nie warto lekceważyć tradycyjnej (papierowej) prasy lokalnej!
Oto wskazówki, jak zacząć działania promocyjne w lokalnych mediach:
1. Wyszukaj najbardziej popularne serwisy internetowe i gazety w swoim regionie.
2. Sprawdź kontakty do redakcji działów zajmujących się tematyką biznesową, podatkową lub gospodarczą.
3. Ustal dane do kontaktu z działem reklamy.
4. Zapytaj o dostępne opcje prezentacji: bezpłatne (np. dostarczanie artykułów eksperckich) i odpłatne (reklama).
5. Ustal szczegóły – nie poprzestawaj na jednorazowej reklamie! Aby zbudować markę, być zauważonym, trzeba pojawiać się w mediach regularnie, najlepiej przez dłuższy czas albo w wybranych okresach (np. koniec roku kalendarzowego albo przed etapem rozliczeń rocznych).
PORADNIA
Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania