Skuteczny marketing: Biuro rachunkowe na LinkedIn

Autor: Joanna Polańska Solarz

Dodano: 6 września 2021
Skuteczny marketing: Biuro rachunkowe na LinkedIn

Według raportu “LinkedIn w Polsce 2021 r.” na polskim LinkedIn zarejestrowanych jest ok. 4,2 mln. I chociaż ta liczba robi wrażenie, to jednocześnie trzeba dodać, że mało który profil jest w tym medium społecznościowym aktywny. Dla właścicieli biura rachunkowego dobra jest inna wiadomość: około 22% kont na LinkedIn należy do osób decyzyjnych.

LinkedIn z roku na rok rozwija się i to dość dynamicznie. Tylko w ciągu 2020 r. na LinkedIn przybyło ok. 500 tys. profili Polaków. W przeciwieństwie do Facebooka czy Instagrama ma on typowo profesjonalny charakter i udowadnia swoją przydatność związaną z prowadzeniem biznesu czy budowaniem kariery. LinkedIn nie chce być nie tylko serwisem do wymiany doświadczeń biznesowych czy poszukiwania pracy. To miejsce, w którym możesz zdobyć nową wiedzę, poczytać czy posłuchać o nowych trendach i poznać branżowych ekspertów oraz znaleźć swoich nowych klientów.

Biuro rachunkowe na LinkedIn

Wśród portali społecznościowych w Polsce coraz większą popularność zyskuje LinkedIn. W przeciwieństwie do Facebooka czy Instagrama ma on typowo profesjonalny charakter: służy przede wszystkich do nawiązywania kontaktów biznesowych. Właściciele biur rachunkowych powinni wziąć pod uwagę posiadanie tam nie tylko profilu prywatnego, ale także firmowego.

Z opublikowanego niedawno raportu pt. „LinkedIn w Polsce w 2021 roku” wynika, że choć jest tam coraz więcej użytkowników z Polski (to platforma międzynarodowa), to wciąż jesteśmy daleko od pełnego wykorzystania potencjału tego medium. Kiedyś LinkedIn był postrzegany jako internetowa baza CV, dzisiaj to jedno ze skuteczniejszych narzędzi do nawiązywania kontaktów i zdobywania nowych zleceń.

Profil prywatny i firmowy

Podobnie jak na Facebooku, aby stworzyć stronę firmową na LinkedIn konieczne jest najpierw założenie profilu osobistego (osoby fizycznej). Pierwszy krok jest prosty, nic nie kosztuje, ale żeby profil na tej platformie stał się skutecznym instrumentem marketingowym, istotne jest wypełnienie go odpowiednio opracowanymi informacjami o firmie, a następnie regularne dodawanie wpisów i aktywność w odniesieniu do treści zamieszczanych przez innych użytkowników.

Grafika – liczy się pierwsze wrażenie

Wchodząc na profil firmowy jako pierwsze rzuca się oczy zdjęcie w tle, czyli prostokątna grafika na górze strony. Warto przemyśleć, jakie zdjęcie będzie najtrafniej obrazowało to, czym się zajmujemy i niepowtarzalnych charakter naszej firmy. Oczywiście zawsze lepszą opcją będzie profesjonalnie zdjęcie zrobione przez fotografa, na którym są prawdziwi ludzie (np. właściciel i pracownicy biura), niż zdjęcie kupione w serwisie fotograficznym. Tak czy inaczej fotografia powinna być wysokiej jakości i mieć rozmiar zgodny z zaleceniami LinkedIn. W tle zdjęcia umieszcza się małe logo firmy – tu również należy zadbać o odpowiedni rozmiar i jakość. Nie ma potrzeby powtarzania znaku firmowego na wspomnianej grafice.

Informacje o firmie

W firmowym profilu należy podać opis działalności – mamy na to 2 000 znaków. Chodzi więc o zwięzłe i konkretne informacje na temat firmy. Podajemy adres strony internetowej lub zaznaczamy, że organizacja nie ma witryny. Z rozwijanej listy wybieramy branżę (jest „Księgowość”), wielkość firmy (liczba pracowników), rok założenia oraz dane kontaktowe. Warto dodać specjalizacje – LinkedIn pozwala na wybór z gotowej listy 20 obszarów specjalizacji.

Dodawanie wpisów

Klikając w okno „Zacznij publikację” należy wybrać, kto publikuje: osoba fizyczna (właściciel profilu prywatnego) czy firma.
Objętość jednego wpisu na LinkedIn to maksymalnie 1 300 znaków – nie ma tu więc miejsca na obszerne treści. Aby uatrakcyjnić i ułatwić czytanie tekstu, warto dodawać emotikony (symbole). Każdy post powinien być wzbogacony o grafikę. Jeśli linkujemy artykuł zewnętrzny, zwykle grafika podłącza się automatycznie. Jeśli jednak tworzymy wpis samodzielnie, zdjęcie trzeba dodać. Platforma umożliwia (poza dołączaniem zdjęć), także dodawanie plików .pdf, co jest bardzo cenne, ponieważ można dodać np. ofertę firmową do pobrania. Aby uaktywnić obserwujących, można też przeprowadzić ankietę – robi się to w bardzo prosty sposób, wystarczy tylko wymyślić pytania.
Jeśli we wpisie wkradnie się błąd, w każdej chwili można go edytować, zmienić lub usunąć grafikę, a także umieścić (przypiąć) wpis jako pierwszy – to jest przydatne przy ważnych komunikatach czy informacjach, kiedy zależy nam, aby znajdowały się na górze strony, także po dodaniu kolejnych postów. W oknie edycji można też skopiować link do wpisu i udostępnić go w mailu, na stronie firmowej lub na innym portalu społecznościowym.

Budowanie społeczności

Kiedy mamy już za sobą stworzenie i wypełnienie treścią firmowego profilu na LinkedIn, pora na zapraszanie znajomych i nawiązywanie relacji. To jest główny cel i sens obecności na tej platformie.
Aby zdobyć obserwujących na profilu firmowym, należy zaprosić wybrane kontakty, można też wyszukać znajomych w okienku z lupką. Jest jednak pewne ograniczenie - w jednym miesiącu można zaprosić tylko 100 osób - limit zostaje przywrócony, jeśli osoba przyjmie zaproszenie – trzeba więc działać z rozmysłem.
Najlepiej kierować zaproszenie do osób, które są potencjalnymi klientami, partnerami biznesowymi (np. przedstawiciele innych zawodów – doradcy podatkowi, adwokaci, biegli rewidenci) lub będą zainteresowane publikowanymi treściami. Dobrze, gdy te osoby mają wielu obserwujących. Do obserwowania profilu można zapraszać tylko znajomych, których mamy już na profilu prywatnym. Warto więc stale poszerzać grono znajomych, aby następnie zaprosić ich do profilu firmowego.

Umiar w marketingu

LinkedIn to skuteczne narzędzie promocji firmy, ale nie należy przesadzać z nachalną reklamą. Nie powinno się zapraszać nowych osób tylko po to, by od razu proponować im korzystanie z usług biura. Do osób z listy kontaktów można też wysyłać prywatne wiadomości, w tym także z zaproszeniem do obserwowania profilu firmowego lub z zaproszeniem do współpracy. Taka prywatna, skierowana indywidualnie wiadomość z pewnością zrobi lepsze wrażenie niż automatyczne zaproszenie.

Dodatkowe możliwości nawiązywania relacji

W LinkedIn można zwracać się do innych użytkowników o rekomendacje, które są następnie widoczne na profilu. Opcją wartą uwagi są Grupy – platforma oferuje dostęp do specjalnej wyszukiwarki. Warto dołączyć do grup o tematyce pokrywającej się z profilem działania biura. To dobre miejsce do poszerzania listy kontaktów, wymiany doświadczeń, a także marketingu.

Dobre praktyki

Mając firmowy profil na LinkedInwarto pamiętać o:

  • regularnej aktywności w zakresie dodawania wpisów, zapraszania nowych osób, ale także reagowania na posty innych użytkowników (polecenia, komentarze),

  • nie przesadzać z reklamą – większość wpisów powinna być czysto informacyjna,

  • unikanie masowej wysyłki zaproszeń.

W tekście wykorzystano informacje z artykułu pt. „LinkedIn w Polsce: coraz większa popularność i niewykorzystany potencjał", https://marketerplus.pl/linkedin-w-polsce-coraz-wieksza-popularnosc-i-niewykorzystany-potencjal/ dostęp na 1 czerwca 2021.

Autor: Joanna Polańska-Solarz Autorka specjalizuje się w promocji biur rachunkowych i kancelarii podatkowych.
Autorka książki pt. „Promocja w kancelarii doradztwa podatkowego i biura rachunkowego”
i bloga TaxPr.pl
REDAKTORZY PROWADZĄCY
Anna Kostecka
Prawnik, specjalistka prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Sylwia Maliszewska
Ekspert podatkowy

PORADNIA

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze
pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »